Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntbeteendehantering
Läst 141 ggr
[Thildes]
2021-09-06 12:02
0

Tama

Jag har nyss fått hem mina tre marsvinshonor.
Hur ska jag göra dom tama? Har kollat på lite videos och läst men det står olika överallt. På vissa sidor står det att man ska hålla i dom och andra står det att man absolut inte ska hålla i dom.
Om man ska hålla i dom, hur ska man ta dom utan att jaga dom.
Och vad är era bästa tips?

Ljungåsen
2021-09-06 13:32
0

Att det står olika överallt beror på att man kan göra på olika sätt och ändå få samma slutresultat. Jag tillhör sorten som inte plockar upp "i onödan", däremot umgås jag mycket med mina marsvin när de är i sina respektive lådor.

Första veckorna är det klokt att inte hantera marsvinen mer än nödvändigt, så att de kan få landa i sin nya miljö. Dock kan man förstås prata mycket med nykomlingarna och försöka få dem att koppla ihop ljudet av ens röst med mat. Jag sticker alltid till mina någon liten godsak när jag pratar med dem.

Enklare sättet att fånga ett marsvin är att, med lugna, långsamma rörelser, försiktigt fösa in dem i ett hörn och sedan skopa upp dem med båda händerna. Väl i knät uppskattar de någonting att gömma sig under, typ en handduk, och gärna någonting väldigt gott att äta.

[Thildes]
2021-09-06 13:44
0

#1: Tack så mycket! :)
Men när jag lägger t.ex en liten gurkbit så springer dom iväg.

Ljungåsen
2021-09-06 13:59
1

#2: Ja, i början springer de säkert iväg, men om du backar undan och väntar så kommer de förr eller senare att hitta gurkbiten och äta upp den.

Tänk på att verkligen röra dig löjligt långsamt när du har handen inne i buren så ökar du chansen att de inte springer i panik. Och då menar jag verkligen jättelångsamt. Även mina otroligt tama marsvin springer av hastiga rörelser.

Om ett tag kommer de sluta springa och sitta still så du kan lägga gurkbiten alldeles framför. Och efter det så kommer de ta gurkbiten ur handen på dig. Och efter det kommer de komma springande mot dig och kräva gurkbiten när de hör din röst. Först då anser jag att man kan börja plocka upp dem för att mysa i knät.

[Thildes]
2021-09-06 15:35
0

#3: Jag har slut på gurka, funkar morot lika bra?
Tack för alla tipsen :)

Ljungåsen
2021-09-06 15:45
0

#4: Marsvin är, precis som vi människor, individer och kan ha väldigt bestämda uppfattningar om vad som är gott. Nästan alla marsvin älskar gurka. De flesta älskar paprika, morötter och sallad också. Blomkålsblast är mina också väldigt glada i. Du får försiktigt prova dig fram vad dina har för favoriter.

Tänk bara på att grönsaker ska ges i sparsamma mängder, och mest för att se till att marsvinen får det C-vitamin de så mycket behöver. Gurka är gott, men det är godis. Inte nyttigt, egentligen.

Läs gärna mer om grönsaker här
https://www.eragons.se/om-marsvin/foder/