Mussäkra burar
Jag undrar om någon har förslag på hur jag ska mussäkra burarna som mina marsvin har. Har alltid haft öppna bokhylleburar men när mössen flyttade in så började de äta upp marsvinens mat och jag flyttade maten - det skulle jag inte ha gjort för då åt de upp mina marsvinsbebisar.
Har frågat på bygghandeln om de har mussäkra nät men de sa att det hade de inte så är det någon som vet vad jag kan göra - de tar sig ju in genom jättesmå hål även om mössen som invaderat vårt hem är ganska stora.
Just nu bor marsvinen i gallerburar och en bokhyllebur på övervåningen och ännu har mössen inte kommit dit men vill att marsvinen ska få lite mer yta att röra sig på.
Vi kan inte lägga ut gift till mössen (pga andra djur)och fällor tar de bara maten men fastnar sällan i.
Ljud som skrämmer dem är inte att tänka på när man har marsvin.
Funderar på att skaffa katt men måste få renoveringen klar först och det kommer ta tid tyvärr.
Möss har jag också haft problem med, dock inte i marsvinsburarna.
Det som gjorde absolut störst nytta var att täta alla ställen där de tog sig in, och att fånga de som var inne i fällor. Nu är det flera år sedan jag hade en mus inomhus.
Möss kan inte klättra hur högt som helst, så möjligen kan det hjälpa att få upp burarna från golvet.
Vi har så många ställen de kommer in på så det alternativet finns tyvärr inte. Hade kaniner en gång som grävde gångar under huset och vi kommer inte in i de gångarna.
Och som jag sa så är de för smarta för fällorna, vi har säkert tagit sju/åtta möss i fällor men de är ju så många fler och de verkar ha lärt sig för på senare tid så har de bara tagit maten men aldrig fastnat i fällorna.
Vår ena hund har tagit två stycken men blev lätt skadad senast.
Tre av marsvinen som de tog tog de från en bur som var ganska högt upp så klättra kan de absolut.
Ett av hålen de tar sig in genom är uppe vid taket.
Vi ska bygga om marsvinsrummet och försöka täppa för de hål som finns och försöka hålla koll så vi märker när de börjar gnaga upp nya.
Jag söker sätt att bygga burar som mössen inte kan komma igenom.
Har inte själv varit drabbad av detta, ta i trä. Men vad är det för slags avgrunds-möss som tar marsvin och dessutom skadar en hund? Kan det vara råttor? Så förfärligt. Jag får mardrömmar bara jag tänker på det.
Har sett på nätet att det säljs gnagarskyddsnät i rostfritt stål med maskor på 5x5 mm, som påstås skydda mot råttor och möss. Om man är lite händig, kanske det går att göra någonting av det vid burbygge. Stick.se säljer detta och skadedjursbekampning.nu verkar ha något liknande.
Jag har dock inte använt detta nät själv och vet därför inte om det är effektivt och säkert. Jag har inte heller handlat från de sajter jag nämnde.
Läste att möss kan ta sig igenom springor på 5 - 7 mm, medan råttor behöver det dubbla. Så det är väl på håret om nätet ifråga stoppar möss.
#3: Tack för tips. Ja våra möss är upp till drygt en dm + svans så inga små näbbmöss precis.
Att det är möss och inte råttor har jag förstått då de har vita magar vilket jag läst mig till att råttor inte har. Skogsmöss kan bli upp till 13 cm har jag läst.
Vi är händiga och har byggt många burar genom åren då jag inte gillar att ha gallerburar.
Min hund som blev skadad blev riven över ögat (inte i ögat som tur var) och det blev tur till veterinären och det tog ett tag att bli av med såret och det återkom några gånger men nu verkar hon vara av med det. (musen dog iallafall)