Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 182 ggr
Wille21
0

Farligt?

Min ena marsvin hona äter inte när jag är inne i buren och hon brukar alltid vara först vid maten men nu sitter hon bara i huset (när jag är där inne) men dem får varavin gurkskiva med askorbinsyra men hon äter inte när jag är där inne så jag vet inte om hon får o sig c-vitamin i sig, hur kan jag säkerställa att hon får i sig c-vitamin och ska jag åka till veterinären?

Ljungåsen
1

Förändrat beteende brukar jag alltid reagera på. Går det att spana på henne så du ser om hon äter överhuvudtaget? Håller hon vikten?

Ett marsvin som inte äter blir snabbt väldigt sjukt. Deras matsmältningssystem är gjort för att tugga nästan hela tiden. Sex timmar utan mat är akut. Då kan tarmrörelserna stanna av.

Ser du inte att hon äter så behöver du stödmata, med antingen Critical Care eller Recovery Plus. Marsvin som inte äter alls matar jag varannan, var tredje timme, dygnet runt.

Att söka veterinärvård låter som en bra idé, men du måste verkligen stödmata om hon inte äter. Annars dör hon.

Bubbisen
1

Du hade kunnat sätta upp mobilen och filma och sedan gå ut ur rummet och sedan vänta lite och sedan kolla på filmen och se om hon är aktiv när du inte är där.

Wille21
1

#1: det är söndag idag så allt är stängt så jag kan inte köpa Critical Care idag, hur ska jag göra när jag inte kan köpa idag?

Wille21
0

#2: ska testa det.

Ljungåsen
0

#3: Åka till närmaste dygnetruntöppna djursjukhus? Har man marsvin måste man alltid ha Stödmatningsmat hemma. De har en tendens att alltid bli sjuka under kvällar och helger.

Wille21
0

#5: jag filmade där inne när dem fick gurka med askorbinsyra på och då åt dem alla tre och jag har vägt alla idag men alla har gått upp i vikt och kollat tänderna, så hon äter.

Ljungåsen
0

#6: Då föreslår jag att du håller fortsatt dunderkoll på henne, väger henne dagligen ett tag nu framöver, och handlar Stödmatningsmat imorgon. Stoppa den i frysen så håller den i evigheter och du har den tillgänglig ifall det behövs. Glöm inte skaffa matningsspruta också.

Wille21
0

#7: Absolut men ska jag köpa Critical Care eller Recovery Plus?

Ljungåsen
0

#8: Critical Care brukar vara enklare att få tag i, men jag föredrar Recovery Plus. Se länk nedan om varför.
https://www.eragons.se/blogg/recovery-plus-eller-critical-care/

Däremot så är det väldigt mycket bättre att ha Critical Care hemma än ingenting alls. Recovery Plus brukar man behöva beställa.

Wille21
0

#9: Okej, tack så mycket.