Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 303 ggr
_Mino_
0

Förväntningar av operation

Gjorde ett tidigare inlägg om att kastrera min hane, bokad tid är på måndag men vad ska jag förvänta mig efteråt? Allstå hur kommer han vara efter? Kommer han vara trött? Kan dom ha svårt att äta efter? Ska jag se till att rengöra buren precis innan jag lägger ner honom igen? Vill veta allt möjligt så jag vet när jag ska bli orolig, första gången jag gör detta med ett marsvin och vill bara det bästa

Ljungåsen
0

En bra veterinär skickar med hemgångsråd, men ja, han kommer vara trött och behöva stödmatas. Du kan absolut inte räkna med att han äter tillräckligt mycket själv under de första dagarna, kanske längre än så. Det är i viss mån individuellt.

Han behöver bo på något material som inte riskerar att fastna i såren. Alltså inte spån utan typ fleece eller vetbed. Och du behöver städa som sjutton, så att underlaget alltid är rent och torrt.

Jag matade min var tredje timme under de första dagarna, och plockade alla pluttar varenda gång jag matade. Det var ett himla pyssel.

Det finns mycket skrivet om eftervård vid kastrering i Eragons infohäfte, som kan laddas ner från länken nedan. Rekommenderar en genomläsning.
https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

En kortare sammanfattning finns på hemsidan också.
https://www.eragons.se/om-marsvin/kastrering/

_Mino_
0

#1 tack så mycket för informationen, usch man blir så nervös, vi har börjat förbereda mycket här hemma för att detta ska bli bra men man blir ändå rädd

Ljungåsen
0

#2: Jag förstår precis hur du känner dig. Jag är skitnervös varenda gång jag lämnar in någon till operation, så det hjälper liksom inte att ha gjort det flera gånger. Det är kämpigt ändå.

Det bästa rådet jag kan ge är att se till att han får ordentligt med smärtstillande, och att vara offensiv med stödmatningen. Bättre att mata en gång för mycket än för lite. Väg honom före matning, varenda gång, och skriv upp vikten, så att du har koll på att han får i sig så mycket som han behöver. Ett marsvin som knappt äter alls själv behöver enorma mängder Stödmatningsmat för att hålla vikten. Och håll koll på pluttarna. Både att de kommer, och att de inte ser ut som total katastrof i form och konsistens.

Det tar ungefär åtta timmar för mat att passera genom matsmältningssystemet om man är marsvin, kan vara bra att veta. Lite magmassage kan hjälpa till att få igång systemet, instruktioner finns i Eragons infohäfte.

Jag föredrar Recovery Plus som Stödmatningsmat, men den kan vara svårare att få tag i än Critical Care.

_Mino_
0

#3 vi har förberett för fullt här hemma, tar fram filtar, tvättar filtar och handdukar, fixar mat, blir en lång dag och veckan blir inte enklare med att hålla koll på honom, uppdaterar sen här hur allt går och om jag har mer frågor, trodde aldrig jag skulle vara den som lämnar min hane för att kastreras

Ljungåsen
0

Jag tänker på er idag och håller tummarna för att allt går bra!

_Mino_
0

#5: han är hos veterinären just nu och vi väntar otåligt i bilen, hoppas vi får hämta honom snart

Ljungåsen
0

#6: Ofta brukar veterinären vilja att de har vaknat till ordentligt och fått mat i magen innan man får hämta. Väntan brukar vara hemsk, tycker jag. Man har absolut ingen kontroll själv, utan får förlita sig på experterna.

_Mino_
0

#7: jo, vi har fått hem honom nu och fixat hans bur, han ligger mest under sin pall, veterinären var superbra, nu är det bara att ha koll

Ljungåsen
0

#8: Jag håller tummarna för er! Mata på.

_Mino_
0

#9: han har ätit jättelite själv så vi hoppar in med stödmat innan vi ska sova. Tack så mycket

_Mino_
0

Vi stödmatade med CC och efteråt åt han helt själv grönkål!

Ljungåsen
0

#10: Allt han äter själv är bra! Ibland kan man få dem att äta mer hö genom att mata dem, alltså stoppa in ett höstrå i taget i munnen. Aptiten blir ofta bättre när magen är full med Stödmatningsmat, konstigt nog.

Äter han bara lite själv så skulle inte jag våga låta honom klara hela natten utan att matas. Då matar jag precis innan jag lägger mig, går upp en gång mitt i natten och matar, och matar sen igen det första jag gör på morgonen. Dagtid matar jag varannan eller var tredje timme, lite beroende på hur piggt marsvinet verkar.

_Mino_
0

#12: ska testa att göra så med hö också då. Vi blev chockade och glada när han mumsa på maten i buren. Okej då ska jag mata honom under natten också

Ljungåsen
0

#13: Att han åt grönkålen själv är ett jättebra tecken! Jag håller tummarna för er!

_Mino_
0

När vi skulle hämta honom imorse var alla grönsaker uppätna och nästan allt hö. Nu har han fått smärtstillande och ska få mer mat

Ljungåsen
0

#15: Så jättebra! Väldigt trevligt att han äter. Var bara beredd på att det ganska ofta kommer bakslag med aptiten under dygn 2-5, när han börjar känna av hormonomställningen i kroppen.

Rekommenderar att du väger honom, minst en gång om dagen, så du märker om han får i sig tillräckligt. Och sluta inte stödmata för tidigt!

_Mino_
0

#16: ja jag vägde honom imorse, han har inte gått ner i vikt utan ligger på samma som igår. Stödmatade honom imorse också och städade av buren och la ner lite mer hö och mat som han direkt börja äta på sen ville han sova

Ljungåsen
0

#17: Du gör ett bra jobb. Och han kommer vara tacksam sen när han har läkt och får tjejer att bo med.

_Mino_
0

#18: tack, är glad att jag kunde få råd här, har varit så nervös. När vet jag förresten när han inte behöver smärtlindring? Ska ge honom det i 2-5 dagar men när vet jag?
Vägde honom och han har gått upp runt 15 gram sen igår, all mat var uppäten igen, även allt hö.

_Mino_
0

Ville även säga att igår skrek han även efter mat på kvällen och gick fram till gallret

Ljungåsen
0

#19: Skönt att det går fortsatt bra. Jag skulle absolut ge Metacam i åtminstone fem dagar. Marsvin tål Metacam mycket bra, så om han skulle få utan att egentligen behöva så gör det ingenting. Värre då att sluta för tidigt. Smärta slår benhårt på aptiten.

Om han äter upp allt hö skulle jag ge honom mer hö varje gång. Det är ju dumt om han inte har när han vill äta.

_Mino_
0

#21: okej tack! Då ger jag honom metacam i 5 dagar. Det är skönt att det går bra men vi är beredda om det slår tillbaka.

Ljungåsen
0

#22: Det är smart att vara beredd. Ju fortare man reagerar, desto mindre jobbigt brukar det bli.

Har du några tjejer hemma redan? Ifall han deppar ihop av sin ensamhet så kan man låta dem träffas i knät och dela på ett blad sallad eller så. Om man packar in tjejens rumpa i en handduk så kan han inte ställa till med någonting.

_Mino_
0

#23: jo tjejerna har vi här hemma och dom har hälsat, han gjorde många glädjeskutt och var överlycklig att få träffa något annat marsvin.

Idag är förövrigt första dagen utan smärtlindring, han tog sin sista igår strax efter 10:00

Ljungåsen
0

#24: Så hur mår han nu utan Metacam? Äter han ordentligt? Verkar han påverkad av hormonomställningen?

_Mino_
0

#25: han verkar må bra, han är ätit och druckit utan hjälp. Han är fortfarande intresserad av tjejerna

_Mino_
0

Glömde skriva, ja han är utan metacam

Ljungåsen
0

#26: Vad roligt att han mår bra! Intresset för tjejer kommer han inte att tappa. Alla mina kastrater jag har haft har varit klart intresserade, och gjort sin plikt när tjejerna varit på det humöret.

_Mino_
0

#28: jo har hört olika om det, men uppfattar det att intresset kommer vara kvar, tjejerna kan bli riktigt elaka ibland och hoppas han kan vara där och lösa det.
Är glad att han mår bra och att operationen gick bra för honom, varit så orolig

Ljungåsen
0

#29: Han kommer säkert sköta sitt jobb alldeles utmärkt. Det brukar de göra.

Jag tycker också att det är jätteskönt att han mår bra!

_Mino_
1

Nu har det gått över 1 månad sen operation och kan säga att han mår toppen! Ett fint ärr på magen, glädjeskutt av att få vara med flickorna, har aldrig sett honom så glad som han är nu. Vill ännu en gång tacka för hjälpen och stöttning

Ljungåsen
0

#31: Å vad underbart att allt gått så fint! Vad glad jag blir!