Marsvin bråkar
Mina två marsvin är elaka mot det ena marsvinet. Hon får alltid mat sist, hon får inte äta hö på vissa ställen och när hon äter hö på ett ställe ska de andra två jaga bort henne ifrån höet. När hon kommer ut ur sitt gömställe jagar de andra två in henne igen. Hon får hoppa upp på hus för att få äta hö ifred och jag vill inte att hon ska behöva klättra upp på hus för att ingen ska vara elak. De andra två jagar ut henne ur hennes gömställe så hon får hitta ett nytt gömställe hela tiden för dem ska alltid ta henne plats. Men nu vet jag ju inte hur det är när jag inte är där inne vid dem. Finns det något jag kan göra för att dem ska sluta bråka?
Visst är det tre tjejer du har? Det är tyvärr inte ett helt ovanligt beteende hos honor som hålls i flock utan hane. Jag rekommenderar att du skaffar en kastrerad hane som styr upp.
#1: ja, jag har tre honor. Men om jag ska skaffa en hane måste jag bygga ut buren och då är jag rädd att marsvinen kommer att bli otama, igen. Jag har tänkt att sätta in en hane men då tänkte jag att jag skulle bygga ut buren på sommaren när marsvinen är ute och sedan sätta ihop dem, kan det funka?
#2: Hur stor är buren de bor i nu?
#3: vet inte riktigt, min pappa byggde den men han sa att den var tillräckligt stor för tre marsvin.
Jag har tänkt ut att bygga ut buren i sommar för det tar bara en dag.
- Redigerat 2022-02-18 19:43 av Wille21
#4: Jag tänkte att om den är lagom för tre så kanske den duger för fyra, men det beror ju förstås på hur stor den är. Hade de varit mina så hade jag snabbt på och inte väntat till sommaren. Det är synd om hon som blir utsatt.
#5: okej, men vart kan de vara medan vi bygger ut buren och hur sätter man ihop en hane med tre honor?
#6: Något golv någonstans?
Eragons har bra information om hopsättning av marsvin. Se länk.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
#6: jag är rädd att det ska låta så mycket. Ska hanen vara i någon speciell ålder?
#8: Åldern spelar ingen större roll, viktigare är att han inte är för mesig av sig, för han har ju en del att ta tag i.
#9: okej, tack (: