Pellets?
Hej!
Då jag går i tankarna på att ändra min utfodring till mina marsvin så vill jag veta vad ni ger för pellets, om ni ens gör det? I dagsläget äter mina tre marsvin OXBOW adult pellets samt lite av ”favoritmaten för kanin och marsvin” som jag blivit tipsad av veterinär. Lägger hällre lite mer pengar på riktigt bra pellets! Gör ni egna blandningar och isåfall med vad? Hur mycket får era per dag? Vill gärna bli mer insat i detta innan jag ändrar något😊
Ida Adler
Ge inte blandningar
Marsvin behöver sällan pellets.
kolla om de håller bra hull på sitt hö och dagliga grönsaker :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1:
Ja, så kanske det är. Såklart får de varierande grönsaker varje dag samt nytt hö och nu under sommaren är de ute mycket. Jag får se hur det blir!
Ida Adler
Det finns egentligen bara en pellets på marknaden som innehåller det marsvin behöver i hyfsat rätt proportioner, och det är Oxbow essentials.
De flesta marsvin klarar sig fint utan kraftfoder. Andra behöver.
Länken nedan ger en bra översikt över marsvins näringsbehov.
https://guineapigsaustralia.com.au/nutrition.htm
- Redigerat 2022-04-18 20:51 av Ljungåsen
#3: Tack så jätte mycket för ditt svar! Men då vet jag lite mer hur jag ska tänka🥰 Ska kika på länken direkt!
Ida Adler
#3: Den pelletsen du nämnde, det är den från OXBOW jag har just nu. Jag tror jag forsätter med den då, men hur mycket ska jag ge av den varje dag om jag har tre marsvin? Jag tror att mina marsvin behöver pellets nämligen då dem fått de sedan dem var unga, så känns dumt att sluta när dem har fått de hela livet. Mina marsvin är två år gamla. Men om jag forsätter med pelletsen, hur mycket ska jag ge varje dag? På själva påsen står det 20 gram har jag för mig, men är det till ett marsvin?
Ida Adler
#5 Man får gå på hullet då det är olika faktorer som spelar in :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6:
Okej, men då vet jag! Tack för all hjälp🥰
Ida Adler
#5: Det är bra att du ger en bra pellets. Själv ger jag inte pellets till mina (mer än enstaka som godis) så mängder har jag ingen större koll på. Däremot så kan jag säga att står det 20 g på påsen så handlar det säkert om dygnsdos till ett marsvin.
För att avgöra om marsvinen är i lagom hull är det enklaste att känna på dem. Man ska kunna känna revben och ryggrad, men inte alltför tydligt. Då är det lagom. Sen är det också mycket klokt att väga regelbundet, och skriva upp vikten. På så vis märker man snabbt om någonting inte är som det ska.
Friska marsvin utan problem väger jag en gång i veckan. Marsvin under uppsikt väger jag dagligen.
#8: Absolut! Jag väger mina tre marsvin en gång per vecka. Då jag vill ha bra koll och man kan på det viset upptäcka om någotär fel. Det är verkligen en djungel det här med foder!
Tack för alla fina svar!
Ida Adler