Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 149 ggr
Wille21
2022-05-04 13:30
0

Vilket spån?

Jag skulle vilja ha spån i halva buren men vilket spån kan man ha? Det känns som att alspån är hårt att gå på för marsvinen.

Ida Adler
2022-05-04 13:36
1

Jag använder toa lätt till mina tre marsvin. Då de inte skvätter ut ur buren, suger upp kisset bra och luktar inte så mycket. Så jag skulle rekommendera det!

Ida Adler

Ida Adler
2022-05-04 13:37
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1:

Ida Adler

Ljungåsen
2022-05-04 13:38
1

#0: När det gäller spån så tycker jag bäst om Easyströ. Det är värmebehandlad, hackad halm som är mjuk och trevlig och snäll mot fötterna, med god absorbtionsförmåga och dammar ganska lite.

Enda varningen är om du har hanar som gillar att dra snoppen i spånet, då är Easyströ inte jättebra eftersom bitarna är så långsmala att de kan fastna i snoppen.

Ljungåsen
2022-05-04 13:41
3

#1: Toa-lätt skulle jag inte rekommendera som bottenströ. Det är alldeles för hårt för marsvinen att gå på hela tiden, och ökar risken för pododermatit.

Ida Adler
2022-05-04 13:45
0

#4: Mina marsvin trivs på det, så det är nog ingen fara. Men tack för omtanken😊

Ida Adler

Ljungåsen
2022-05-04 13:47
3

#5: Du får en länk till vad Marianne Tornvall har att säga om pododermatit i alla fall. Det är en smärtsam sjukdom, och kan vara väldigt jobbig att bli av med.

http://veterinaren.nu/gnagare/skador/hudskador/trycksar-fotsulor-marsvin

enhimmlamassamarsvin
2022-05-04 14:05
1

Jag använder easyströ som jag köper på Naturnära. Älskar det!
Men annars har jag använd lättströ eller yesbox deluxe (kutterspån).
Men tycker easyströ är bäst.

Ida Adler
2022-05-04 14:16
0

#6: Tack för informationen, men för att förtydliga så är dem bara där under natten, jag använder kräm och smörjer in deras trampdynor, dem är mjuka jag lovar. Jag vet vad som är bäst för mina. Dem trivdes inte alls med vanligt spån, så därför byte jag. Så detta blev alternativet, och dem älskar det annars hade jag inte haft det. Jag vill att dem ska må så bra så möjligt! De andra spånet jag hade dammade och blev väligt lätt blöt, dem trivdes inte med det. Det jag har nu dammar inte och när dem kissar så blir det inte så blöt. Tack ändå!

Ida Adler

Ljungåsen
2022-05-04 14:29
2

#7: Lättströ har jag också använt under en period, men jag tycker det är lite hårt för fötterna. Annars är absorbtionsförmågan fantastisk.

Vanligt kutterspån är det många som använder, men jag är inte speciellt glad i att det innehåller terperer. Terperer kan vara irriterande både för tassarna och för luftvägarna.

#8: Såklart att du vill det allra bästa för dina marsvin, det tvivlar jag inte på.

Ljungåsen
2022-05-04 14:36
1

Letade i arkivet och hittade den här, smått antika artikeln, som kanske kan ge något.

https://marsvin.ifokus.se/discussion/1348942/bottenunderlag-till-marsvinsburar

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Ljungåsen
2022-05-06 18:11
0

Kom ihåg att jag för några år sedan testade stallpellets som bottenströ, och skrev ett blogginlägg om det. Jag var inte jätteförtjust.

https://www.eragons.se/blogg/stallpellets-som-bottenstro/