Utevistelse
Jag ska snart ha ta ut mina marsvin så att dem får vara ute på dagarna och inne på nätterna.
På kvällarna brukar dem alltid få grönsaker innan jag går och lägger mig. Ska dem fortfarande ha det eller klarar dem sig ändå, dem kommer ju äta gräs hela dagarna.
Ska dem ha hö ute också?
Dem kommer ju bajsa ute på gräset och vad ska jag göra när det ligger bajs överallt, går det att sopa ihop och hur länge kan dem vara ute på dagarna?
Har du läst den här?
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1539816/utevistelse-pa-sommaren
Det riktigt viktiga är att vänja in dem sakta vid att vara ute. För mycket gräs i en mage som inte är van leder ofelbart till magproblem.
Mina marsvin får grönsaker även om de varit ute. Det behövs egentligen inte för gräs är rikt på c-vitamin, men de gillar sina grönsaker och skulle bli besvikna om de inte fick några. Hö brukar jag inte servera utomhus.
Pluttarna i gräset gör jag ingenting med. Jag ser det som gödsel av gräsmattan. Sen flyttar jag förstås runt burarna, så det blir inte så himla mycket på samma ställe.
#1: jag har gett marsvinen lite gräs i två veckor för att vänja in dem så att dem kan äta gräs. Kan man ha hö i buren utomhus om man vill det?
#2: Visst kan du ge hö utomhus, ifall du vill.