Gräver marsvin?
Jag har två marsvins hanar som jag haft i snart 2 år. Jag har aldrig varit med om att de gräver i sin bur eller utomhus. Men nu på senaste tiden har de grävt jätte mycket i sitt spån och jag tycker det är konstigt eftersom jag hört att marsvin inte gräver som kaniner. Någon som vet varför?
Jag har varit med om ett enda tillfälle när mina krafsat och gjort som små gropar i spånet, och det var när jag under en period testade med uppblött stallpellets som bottenströ. Det ströet var mer lättmanipulerat än annat strö jag testat, men gräva skulle jag inte vilja kalla det.
Du har inte bytt bottenströ nyss? Kan du filma när de håller på? Det hade varit intressant att se vad de gör.
#1: ska försöka få det på film nästa gång det är bara att så fort jag går nära slutar de. Jag har alltid kört på samma spån sen jag köpte dem. De gör liksom gropar ner till botten och sedan lägger sin bakdel i gropen.
#2: Jag förstår mycket väl att det inte är så lätt att få på film. Jag vet inte hur många gånger jag har fått stå och lurpassa på mina, i ett försök att fånga ett roligt beteende.
Det där med att bädda små gropar till sig känner jag igen. Det var precis så mina gjorde i sitt uppblötta stallpellets.
Kan det vara så att du har haft det ovanligt varmt på sistone? Då blir det på något vis logiskt att de vill ta sig ner till den svalare burbotten. Eller så har de bara hittat en ny, skojig grej att sysselsätta sig med?
#3: det med att det är varmt kan det möjligt vis vara. Jag har väldigt varmt på mitt rum och försöker få ner temperaturen för marsvinens skull. Har även köpt en kyl dyna som är sval men de verkar inte riktigt vilja ligga på den. Förmodligen är det bara en tillfällighet för dem att gräva
#4: När det är väldigt varmt brukar jag packa in frysklampar i tyg och lägga i buren. De kyler ner en hel del, faktiskt. En del av marsvinen (de modigaste kanske?) ligger gärna i närheten. Andra gör det inte.