Efter trumsjuka
Hallå!
Har haft en sjuhelsikes vår med trumsjuka hos 3 av 3 marsvin i flera omgångar och 2 av dom har tyvärr fått somna in inom loppet av 3 veckor, den ena tjejen började inte äta ordentligt mellan gångerna så tänderna blev hann bli långa och hon var alldeles för svag för att ha en chans att klara narkos (vilket jag iofs inte hade valt ändå), och den andra tjejen hade med största sannolikhet en tumör då hon tappade i vikt väääldigt fort (näst sista dagen var det 50g skillnad på morgon- och kvällsvikt..) trots att hon åt bra och stödmatades.
Hursomhaver, tjejen som är kvar verkar nu vara okej i magen sedan början av månaden, pepparpeppar. Eftersom trumsjukan gick som i en cirkel bland tjejerna (så fort en blev bra tog det 1-7 dagar tills någon annan blev dålig..) så har det varit bara hö, vatten, Proviva och mediciner i drygt 2.5 månad. Har varit supernojig att hon ska åka på en omgång till om jag börjar ge lite grönsaker och sånt igen men hon är så himla glad i mat och med 2 nya små kompisar så känns det ju himla orättvist att ta ut henne och bara ge gottis till dom nya, såklart!
Har haft marsvin i snart 14 år och det här är första gången som någon haft trumsjuka. Enda teorin jag och veterinären kunde komma fram till som var logisk var att dom fått för mycket grönkål under en längre tid (en annan person som gett när jag varit på jobbet, så har inte vetat om mängd eller hur ofta), i övrigt så har jag inte ändrat något annat än underlag på typ 6 år (grönkålen kom in i bilden för ca 1-1.5 år sedan).
Någon här som haft grisar som klarat sig? När kan man tänkas börja våga ge lite igen? Om man ens vågar göra det?
Fy, så jobbigt det låter. Det kan säkert vara precis så som du och veterinären tror, att det var grönkålen som ställde till det.
Jag har ett syskonpar med mycket känsliga magar, där båda har haft förstadiet till trumsjuka ett par gånger var. Det hann aldrig bli fullt utvecklad trumsjuka någon gång, tack och lov. Det senaste ett och ett halvt åren har det inte hänt en enda gång, så nu tror jag att jag har hittat ett sätt att mata dem som fungerar.
Varje morgon plockar jag upp dem, väger och ger dem varsin halv portion Recovery Plus (som innehåller probiotika). Det ger fibrer och hjälper till att hålla en bra bakteriebalans i tarmarna. Jag räknar med att få mata dem varje morgon resten av deras liv.
De får grönsaker två gånger om dagen, men inga stora portioner, och ingenting gasbildande. Alla kålväxter går bort, t.ex.
Jag skulle börja med morot, som är väldigt snällt mot magen. En morotspeng, två gånger om dagen. Och vara väldigt uppmärksam på hur hon verkar må, och hur hennes pluttar ser ut.
Gurka, paprika och vanlig grönsallad är också "säkra" grönsaker.
För att mina garanterat ska få det c-vitamin de behöver får de yttepyttelite askorbinsyra på en gurkskiva till frukost.