Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettungar
Läst 67 ggr
Tjoffsan89
2022-08-29 19:43
0

Kön

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!
Kan någon se vad vår marsvinunge är för kön?

(Fick honan nyss, en alldeles för ung individ för att egentligen vara dräktig men säljaren hade uppenbarligen inte koll).

Så födseln och tillskottet var inte alls planerat och även om vi ansett att honan betett sig annorlunda så utgick vi från att hon inte var dräktig då hon är så pass ung (idag 3,5 månader).

Vet att de kan bli dräktiga i väldigt ung ålder men honan har inte varit direkt stor om magen och rätt tillbakadragen så vi har hanterat henne dagligen men med mycket försiktighet.
Vi har haft henne i ca en månad och hon har varit väl avskild från våra hanar då den ena hanen väntar på kastrering för att sedan föras samman.

Bebisen kommer givetvis få stanna här och bli lika älskad som de andra svinen. 💕

• Redigerat 2022-08-29 19:52 av Ljungåsen
Ljungåsen
2022-08-29 19:51
0

Jag tycker det är hopplöst svårt att könsbestämma från bild, speciellt när bilderna inte har riktig skärpa på den viktiga delen. (Ja, jag vet att det inte är så lätt att ta bra bilder…)

Länkar till en bra könsbestämningsguide, så kanske du själv kan avgöra.
http://www.pet-informed-veterinary-advice-online.com/sexing-guinea-pigs.html

Tjoffsan89
2022-08-30 14:05
0

Tack för svar! Ska in och kika och försöka se vad jag kan få fram 🥰🥰

Ljungåsen
2022-08-30 14:44
0

#2: Återmata gärna vad du kommer fram till.

Om jag skulle gissa, baserat på bilderna, så tror jag att det är en liten pojke. Jag tycker att jag ser en prick i det som skulle vara penisen. Men som sagt, jag är inte alls säker. Och det är väldigt viktigt att det blir rätt, så inte historien upprepar sig.

Tjoffsan89
2022-09-01 18:30
0

#3: tack!
Ja jag tror också på det, vill ju inte att stackarn utsättas för samma igen :/ .
Var i affären idag och påtalade att honan jag köpt var dräktig men de sa bara: jaha, hoppsan.
Jag sa vidare att ja, nu är det ju för sent men kanske bra att veta för uppfödaren och de andra köparna till övriga honor…
Men får det till en pojke, ska kolla efter mer i helgen igen, vill inte störa dom för mycket ❤️

Ljungåsen
2022-09-01 19:31
2

#4: Är hon från affär är det knappast någon seriös uppfödning bakom. De flesta zooaffärsmarsvin kommer från grossistuppfödning och hemska förhållanden, läs gärna mer i länken nedan:
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1458091/for-mammornas-skull

Med det sagt, om det är en liten pojke så behöver han flytta från mamma och hennes vänner när han är tre veckor, för att förhindra att historien upprepar sig. Då måste han dessutom ha en vuxen hane att bo med, för ensam kan han inte vara.

Länkar till ytterligare en bra sida med bilder för könsbestämning.
https://www.guinealynx.info/sexing_pups.html

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!