Marsvin
Hej! Ja undra hu ofta man ska ge grönsaker åt marsvin? Och hur mycket ungefär
för två 1 åringar:)
Hej, två gånger om dagen ska de ha cvitaminrika grönsaker.
Mvh
Mig
- Redigerat 2022-11-15 19:01 av 91Marran
Varje dag, mina får en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen. Rekommendationen brukar vara ca 1-2 dl blandade grönsaker per marsvin och dygn. Viktigast är förstås att välja nyttiga, C-vitaminrika grönsaker.
Läs gärna mer i länken nedan
https://www.eragons.se/om-marsvin/foder/
Okej tack för svaren!
Jag brukar tillsätta c-vitamin puder för att vara säker att dom får c-vitamin, borde jag sluta me de? Eller e de bra😅
Jag vet int om man kan lita på va djur butiks jobbare säger efter allt ja läst
Ja köpte mina marsvin från en djurbutik då ja inte tänkte på att man borde adoptera:)
Funderar på en kompis åt mina flickor, har hittat en passlig och har tillräckligt stor bur.
#3: Jag är rätt skeptisk till C-vitaminpulver från zooaffär, det är onödigt dyrt. Vill man ge tillskott så är det bättre med ren askorbinsyra, som finns bland kryddorna i vanliga mataffärer. En mängd lika stor som två strösockerkorn ger hela dagsbehovet av c-vitamin för ett enkilos marsvin. Verkligen pyttelite.
Mina får pyttelite askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon, så att jag verkligen är säker på att de får det C-vitamin de behöver. Även låggradig C-vitaminbrist kan ge hemska skador på sikt, så det är verkligen jätteviktigt att vara noga med att de får den C-vitamin de behöver, varenda dag.
Paprika är en bra, C-vitaminrik grönsak.
- Redigerat 2022-11-15 19:59 av Ljungåsen
#4: Okej tack! Brukar ge paprika när vi har, men visst kan dom bli sjuka av för mycket paprika eller ha jag helt läst fel:)
Har något bra ställe man kan se listor på grönsaker marsvin kan äta, och vad som innehåller c-vitamin vill ge mina grisar de bästa;)
#5: För mycket grönsaker, rent generellt, är inte bra. Däremot så är det ju viktigt att de får tillräckligt för att få i sig det C-vitamin de behöver. Läste du länken i #2? Där finns det en liten lista över grönsaker. 6-7 gram paprika ger dagsbehovet av c-vitamin.
Annars finns nog den bästa sammanfattningen av lämpliga grönsaker hos Guinealynx.
https://www.guinealynx.info/chart.html
Där kan man se C-vitamininnehåll, kalcium-fosfor-kvot mm på en otrolig mängd olika grönsaker.