Marsvins bur
#0: jag har inte filt på ena sidan av buren då dom är i tvätten ska sätta in en så fort som möjligt!:) ( gömställen*
- Redigerat 2022-12-04 14:38 av Marsvinebesttttx
Nu vet jag ju inte måtten, men buren ser stor och bra ut. Du kan garanterat ha fler marsvin än två i den. Kanske skaffa en kastrerad hane som sällskap till flickorna? Det brukar de tycka om.
Det enda jag funderar på är underlaget. Vad har du under filtarna? Är det tillräckligt mjukt och sviktande? Hårt underlag, som ett tunt lager spån, eller filt på handduk ökar risken för fotproblem, typ pododermatit. Pododermatit är vansinnigt smärtsamt, och kan vara svårt att få bukt med när det uppkommit. Bättre att förebygga, och alltid ha marsvinen mjukt.
#2: jag har filt utanför och inne i själva buren har ja mattor. Dom har bott på filt/matta nästan hela sitt liv och de har mått bra!
Utanför buren i hagen har jag plast skivor från Ikea för att skydda trägolvet från urin ( har några fläckar på golvet från förut😬)
Där var man nu kan se plastet hadde jag en stund ingen filt runt utan bara wcn för att filten inte skulle bli smutsig så snabbt, men nu när de har hö i en låda brukar jag ha filt överallt!:)
Jag vet inte heller måttenmen eftersom den är dubbelt så stor som minimum till två marsvin så har jag funderat på att skaffa en till!
Jag kan dock bara hitta andra flickor, inte kastrerade hanar/: är det okej att ha tre flickor eller blir de bråk?
#3: De är bara ett år, så även om deras fötter ser bra ut än så länge finns det ingen garanti att det fortsätter så. Du vill verkligen inte att de får pododermatit, det är ett elände. Kanske går det att lägga någonting under filtar och mattor, som ger det där sviktande underlaget som tassarna behöver för att må bra?
Jag skulle inte ha tre honor utan kastrat, men jag skulle å andra sidan inte ha två honor utan kastrat heller. Flockmiljön blir så väldigt mycket bättre med en kastrat. Han tar hand om tjejerna och ser till att de får sina behov tillfredsställda, speciellt vid brunst.
Eragons brukar ha kastrater, men om det är praktiskt genomförbart beror ju på var i landet du bor.
#4: okej tack för svaren! Jag trodde att filt är tillräckligt mjukt, vad tycker du att är passande underlag? ( gärna flera alternativ så att jag säkert hittar allt:) jag satt just till en filt i andra ändan och de ser mycket bättre ut nu!
Tycker du att den iaf allmänt verkar se bra ut? Liksom gömställen, hö och övrigt? Förlåt för så många frågor!😵💫😅
Jag bor i Finland och har försökt titta runt för att hitta exp omplaceringar eller bara marsvin som behöver ett hem men har inte riktigt hittat några🤔
Tack så mycket för alla svar!😃
#5: Jag gillar folk som ställer frågor, det är ett tecken på att man bryr sig och vill djurens bästa, så fråga precis hur mycket du vill, så svarar jag efter bästa förmåga.
Vetbed tycker jag är ett trevligt underlag. Går att tvätta i maskin, precis som filtar, men man behöver kamma igenom dem efteråt för luggen klumpar lätt ihop sig. Under vetbeden så får man ha någonting som absorberar kisset (för kisset rinner rakt igenom). Med absorberande material under hålls ytan torr.
Som absorberande material kan man använda vad som helst som suger upp kiss. En del använder gamla frottéhanddukar. Jag använder stallpellets eller värmepellets under. Då är det lätt att vid veckostädningen bara ta bort de blöta bitarna, där pelletsen ramlat sönder till spån.
Ett annat alternativ är att använda någonting mjukt under filt/matta. Exempelvis gymnastikmadrasser för barn, typ den här:
https://www.ikea.com/se/sv/p/plufsig-gymnastikmatta-hopvikbar-groen-10262831/
Eller så har du ett tjockt lager spån i hela buren. Det finns många sätt.
Det viktiga är att man får till ett underlag som sviktar lite, för att minska påfrestningen på fötterna. Marsvin har ju nakna fötter, utan speciellt tjocka trampdynor.
Jag har tyvärr ingen aning om var man hittar andrahandsdjur i Finland. Har du kollat marsvinsgrupper på Facebook?
Glömde svara på frågan om inredningen. Det är bra att det finns flera gömställen, och små nivåskillnader. Sånt motiverar rörelse, och rörelse är nyttigt även för marsvin.
Sen finns det också ett antal ställen där de kan stänga in varandra, alltså ställen med bara en ingång/utgång. Det är inget problem om de är sams och goda vänner, men om det blir tjafs så är det just sådana ställen som kan trigga ett slagsmål. Den ena känner sig trängd, och den andra står i vägen, och så smäller det.
I första hand tänker jag på bron framför hölådan, och på hörnhuset.
#6: okej tack! Tror du att det räcker att ha spånor under filt bara inne i buren, för att de kommer ju falla ut på sidorna ute i hagen? Och räcker bara spånor under filt?
#8: Det fungerar bra med spån under filt i buren. Tjockt lager, åtminstone 5 cm. I hagen är det nog enklare med någon sorts madrasser.
Är det tori.fi som är finska motsvarigheten till svenska Blocket, tro?
https://www.tori.fi/koko_suomi?q=Marsu&cg=4040&w=3
- Redigerat 2022-12-04 17:36 av Ljungåsen
#9: jag tror så, har varit och kollat men jag ha bara hitta honor, inga kastrerade hanar och jag tror inte att mina föräldrar går med på att kastrera en hane men vi får se!
#10: Alldeles oavsett om du skaffar en hane och låter kastrera honom eller inte, så är det klokt att ta reda på var närmaste marsvinskunniga veterinär finns. Och vart närmaste dygnetruntöppna djursjukhus finns, så att du vet ifall det skulle behövas.
Precis som det är klokt att alltid ha Stödmatningsmat hemma, så att man kan sätta in stödmatning med en gång, när någon inte äter. Då har man en chans att hålla liv i marsvinet tills dess man kommer till veterinären.