Dräktig?
För 2 dagar sen hände det som inte fick hända, min ena hane bröt sig ur buren och lyckades bryta sig in i tjejernas, där även en kastrerad hane bor. Inga sår på någon av hanarna så inget slagsmål, 2 av tjejerna hade gömt sig i höpåsen och verkade dessutom inte vara i brunst men vår sista tjej, björnis, verkar som hon brunstade, vi var inte hemma utan kom hem till att dom sprang på golvet, vi var borta i ungefär 4 timmar. Problemet är att björnis föddes 18 april detta år och är liten i kroppen, hon äter helt normalt, hon växer på kroppen men går bara upp några gram i taget, ingen viktnedgång, inget ändrat beteende, hon har varit såhär hela tiden. Alla marsvin ska dessutom flytta till min mamma i slutet av december, en resa på 12 timmar, vi är oroliga att hon kan vara dräktig och riskera livet pga hennes storlek+ stress med denna flytt. Mamma ska ge henne extra mat till vi vet om hon är dräktig men vad mer ska vi tänka på? Jag vill bara att hon ska överleva och inte vara dräktig
Behöver inte ge extramat redan nu, risken är att hon blir tjock istället.
Troligtvis är hon inte dräktig, marsvin brunstar inte ofta och brukar inte bli dräktiga så lätt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Beklagar, vilken oerhört tråkig situation att hamna i.
Det du kan göra redan nu är att läsa på ordentligt, ifall hon nu är dräktig, och behandla henne som om hon vore det. Framförallt är det c-vitamin jag tänker på nu såhär i början.
Sedan är det förstås klokt att se över marsvinens boende, så att det här inte upprepar sig.
Och slutligen, ta reda på var närmaste marsvinskunniga veterinär finns, och närmaste dygnetruntöppna djursjukhus, ifall saker går riktigt på tok.
Guinealynx har bra information.
https://www.guinealynx.info/reproduction.html
#1: nej, vi hade inte tänkt börja redan nu och jag vet att dom inte inte blir dräktiga enkelt men att hon var med en hane i upp till 4 timmar skrämmer mig ändå, speciellt med tanke på hennes storlek.
#2: ja, redan nu har jag säkrat gallret så det inte ska gå att bryta upp igen, vi blev lite chockade då detta aldrig hänt och vi har haft marsvin I snart 5 år, ska se till att min mamma placerar dom säkert också. Varför jag tror ännu mer att hon brunsta är för hanarna som går tillsammans var på varandra en del, vilket ofta sker när någon tjej brunstar.
Ska skicka länken till min mamma men sätta in extra c-vitamin till henne redan nu, sen kommer mamma ta över och behandla henne som hon vore dräktig också, vilket jag meddela henne direkt. Hon bor i Västerbotten så de finns inte många veterinärer som tar marsvin så ska be henne kolla det, även bra för henne att veta oavsett vad så får vi hoppas att ingen parning hann ske, hon är på tok för liten.
Kan passa på att fråga vad jag kan göra för att få henne gå upp i vikt? Hon äter väldigt mycket mat redan så jag förstår inte vad som gör att hon inte blir större
#5: Du borde egentligen inte ha ditt pojkpar i samma rum som dina tjejer, just för att de blir påverkade när tjejerna brunstar. Helst ska de inte fatta att det finns andra marsvin i hemmet alls. Det minskar risken för att de bråkar isär sig.
Vad väger din lilla? Hur känns hon i hullet? Marsvin kommer ju i olika storlekar, och jag har haft vuxna honor som vägt så lite som 700 g utan att vara magra.
Mitt bästa tips för den som är mager och behöver lägga på sig är Pro Fibre Rabbit och ärtplättar. Morot (i små mängder) fungerar också bra.
#6: just nu är vi mitt i en flytt så kan inte ha marsvin någon annan stans än i samma rum då vi har kartonger överallt men ska prata med min mamma då hon har flera lediga rum i sitt hus.
Senast jag vägde henne låg hon på 430 om jag minns rätt, vi har ett annat litet marsvin, 2 åring på 750 gram ungefär (hona) så dom kommer i alla storlekar verkligen. Hon känns inte mager iallafall, känns som ett marsvin ska vara bara mycket mindre i kroppen. Får ge henne lite av det du säger och hoppas att hon växer till sig
#7: Är hon inte mager så är hon bara liten, och då växer hon säkert till sig så småningom. Hon är ju långt ifrån vuxen också. Själv tycker jag att marsvin sällan har sin riktiga vuxenstorlek före 18 månader.
Men mest av allt hoppas jag förstås att hon inte är dräktig.
#8: ja, hon har ju dessutom inget som är annorlunda, hon beter sig precis som när vi fick henne så hon växer nog snart.
Hoppas också att hon inte är dräktig, för hennes skull, för ungarna och för att det behövs inte fler marsvin just nu, finns många nog som behöver nytt hem
#9: Precis så resonerar jag också.
Liten uppdatering. Det har gått 37 dagar sen grabben smet till tjejerna och min mamma har gett lite information. Björnis verkar inte vara dräktig och inte piff heller men Mave har däremot börjat växa om magen, Mave som tur är, är i rätt ålder fortfarande och är bra i kroppen, vilket gör detta lite bättre, även om vi hoppas att hon inte är dräktig såklart men är glad att varken piff eller björnis verkar vara dräktiga. Nu får vi vänta och se om hon växer något mer eller annat som tyder på att hon skulle vara dräktig
#11: Jag håller tummarna för att ingen av dem är dräktig. Det hade ju varit det allra bästa.
#12: ja, det är vad vi alla hoppas på