Annons:
Etiketterskötselartikel
Läst 54 ggr
Ljungåsen
1/9/23, 4:13 PM

Bada marsvin

Bild från artikeln

Det finns många Artiklar att läsa ute på nätet. En del bra, en del mindre bra. Den här, som handlar om hur man badar sina marsvin faller i den första kategorin.

https://www.thedodo.com/dodowell/how-to-bathe-a-guinea-pig

För det första, så påpekar den att marsvin inte behöver bada speciellt ofta. De är duktiga på att hålla sig rena själva, och är dessutom känsliga för tempeteraturförändringar.

Marsvin har normalt sett rent skinn. Om man ser mjäll eller andra flagor i skinnet så handlar det ofta om svamp eller parasiter (som marsvinsskabb), och då kan ett bad göra situationen värre.

Vill man se till att marsvinen håller sig rena är det bästa man kan göra att se till att deras boendemiljö är ren. Marsvin kissar gärna i sitt hö, så regelbundna höbyten är nödvändiga.

Följande tips ges ifall man väljer att bada:

  • Välj ett schampo anpassat för marsvin
  • Använd bara ett par droppar schampo
  • Fyll en plastbalja med ca 5 cm varmvatten, och placera baljan på golvet
  • Lägg en tvättlapp i botten på baljan så marsvinet inte halkar
  • Använd en varm, fuktig trasa för att tvätta ansikte och öron
  • Ha långsamma rörelser, häll inte bara vatten på marsvinet
  • Torka ordentligt efteråt med en handduk. Använd fön på låg värme, om marsvinet tolererar det
  • Undvik att blåsa luft i ansikte och öron
  • Om marsvinet blir nervös av fönen, torka helt torrt med handduk. Ett fuktigt marsvin blir kallt och kan drabbas av luftvägsinfektioner
  • Muta med godis efteråt, så att det blir en positiv upplevelse

Hur gör ni när ni badar era marsvin?

Jag gör ungefär som rekommenderat ovan, men mina marsvin får bada i diskhon. Jag tycker det är praktiskt att kunna skölja bort schampot under kranen. Sedan brukar de alltid få ett salladsblad att mumsa på under tiden de fönas torra. Då sitter de still, och det blir lättare för oss allihop.

  • Redigerat 2/19/23, 3:15 PM av Ljungåsen
Annons:
Upp till toppen
Annons: