Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettboende
Läst 43 ggr
Hillin12
2023-01-20 22:03
0

Undermaterial till bur

Hej!
Jag tänker bygga en större bur till mina marsvin av gallerhyllor vilket jag sett funkat bra. Tänker att jag ska ha filt som underlag istället för spån. Men jag har hört att under filtarna ska det vara någonting som tar upp kisset osv? Men vad används? Är det tidning eller vad är det för något?
Skriv gärna vad det är för någonting och lite hur det används ☺️Tacksam för svar!!

• Redigerat 2023-01-21 06:40 av Ljungåsen
Ljungåsen
2023-01-21 06:50
1

#0: Marsvin behöver bo på ett mjukt, sviktande underlag för att inte få problem med fötterna. Eftersom fleece i sig inte är sviktande så behöver det absorberande lagret under vara det. Bara tidningar blir för hårt, och suger upp för dåligt.

En vän använder en tjockare variant av hundfilt som absorberande lager. Den tvättas den också, tillsammans med fleecen.

Själv har jag vetbed istället för fleece, med stallpellets under som absorberande lager. Stallpellets fungerar dock inte under fleece, eftersom det blir för hårt för fötterna. Vetbed i sig är mjuk och sviktande, på ett sätt som fleece inte är. Vid veckostädningen så tar jag bort all nedkissad stallpellets och fyller på med ny.