Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyra
Läst 46 ggr
Ullisen71
0

Bada med virkon vid ringorm

Jaha då har vi också drabbats av Ringorm och ska börja med intrafungol i morgon samt saneringen av ja väl hela huset 🙈! Men veterinären sa att man även behöver bada dem för intrafungol tar bara svampen som sitter på huden och inte sporerna vilket jag trodde. Hon kunde inte skriva ut Imaverol för det hade de inte licens för. Så nu tänker jag att jag måste bada dem i virkon. Har förstått att man ska låta det sitta kvar medan de torkar. Kan man inte alls torka dem? Vill inte riskera en förkylning ovanpå detta elände också! Sen hur varmt vatten kan man blanda med? Står på flaskan att man ska blanda med 25 grader vatten men det är ju alldeles för kallt för marsvin att bada i! Är det någon snäll själ här som kan lite mer om detta tråkiga ämne och kan ge lite råd så jag gör rätt och mina älsklingar slipper detta gissel. Vi är så knäckta här hemma och vill göra allt för att få bort det ju. Och hur många gånger kan man bada dem under de fem veckor man ger intrafungol? Tyvärr är veterinären inte superkunnig på området trots att vi är långt ifrån de enda hon stöter på!

• Redigerat 2023-02-09 11:28 av Ljungåsen
Ljungåsen
1

Beklagar, Ringorm är ett elände.

Med det sagt, jag skulle inte bada marsvinen i Virkon. Be veterinären skriva ut Malaseb (eller köp Fungoral på apoteket). Bra instruktioner för schamponering i länken nedan.
https://www.eragons.se/blogg/ringorm/

Sen har jag för mig att jag har läst att man inte behöver bada när man ger Itrafungol. Den enda gång jag har haft Ringorm behandlades han (och kompisen) bara med Malaseb.