Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyra
Läst 74 ggr
LucySweet
2023-04-15 21:14
0

Ringorm

Min marsvinsflock har Ringorm, fått recept utskrivet av vet.
Tar tacksamt emot tips o råd hur man på bästa vis ska börja med hela saneringen.
Mina marsvin har varit i min soffa, säng och allt :(
Jag brukar rida ibland, ska jag rida trots att jag har Ringorm hemma?
Tänkte slänga träburen såklart marsvinen bor i, men vad ska man ha för annan provisorisk bur under tiden dom saneras o behandlas?

Bomba med tips. Råd.. Allt..

Ljungåsen
2023-04-15 22:26
0

Vad har du fått på recept? Itrafungol?

Saneringen är det jobbigaste med Ringorm. Det finns en del information i den här gamla artikeln.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1283582/_

Jag lider med dig. Ringorm är ett elände.

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
GuineaGirl
2023-04-16 06:31
0

#0. En annan tråd om Ringorm, som jag tycker är intressant, är denna: https://marsvin.ifokus.se/discussion/1551532/rad-mottages-med-tacksamhet-(ringorm)

Har dock inte själv haft Ringorm hos marsvinen.

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
Remidjen
2023-04-18 21:42
1

#0: Har för 8 veckor sedan genomfört ringormsbehandling på våra marsvin. Tio veckor kändes i början som en evighet, men de passerade snabbt! Tråkigt att drabbas, men det är helt enkelt bara behandla och städa som gäller. Och det går bra! Hoppas såklart att jag lyckats med saneringen och att vi aldrig mer drabbas.

Oklart hur det kom sig. Misstänker att det möjligtvis låg latent och utlöstes av stress då vårat inbrottslarm reagerade och vi inte var hemma. Stackars små djur!

En grupp på 3 individer, varav ett av marsvinen drabbades. Behandlade med Itrafungol enligt schema varannan vecka och Malaseb två ggr/vecka första 6 veckorna. Därefter bad 1 ggr/vecka sista tre veckorna.

Marsvinen fick bo inne på toaletten i en "stor" plastback, modell förvaring under sängen. Det kändes nästan värre än ringormen. Dom var väldigt sura till en början över sitt begränsade utrymme, men accepterade situationen. Lätt för mig att bara behöva sanera buren och toalettutrymmets väggar/golv i samband med varje bad! Spån och hö i hopknuten sopsäck för förbränning.

Fick via uppfödaren köpa Anistel att använda till sanering och har sprayat denna blandning på tak/väggar/golv i vardagsrummet, där marsvinen också har sin bur. Tvättade soffa, gardiner och övriga textilier i 60 grader. Gick över med strykjärn på hög värme över de delar av soffan som inte var tvättbara. Bokhyllebur klädd i dekorplast på in/utsida, Anistel även där. Träinredning 80 grader i ugnen under 2 tillfällen a 60 min.

Kläder och handdukar direkt i tvätt efter varje vistelse inne hos marsvinen, varje dag alltså 😉

Gör ditt bästa och lita på att det fungerar, det kommer gå bra! Lycka till!