Marsvin bråkar
Hej, behöver hjälp!
Mina marsvinshanar har på senaste börjat bråka
Dom är nu kanske 1 och 3
Dom har varit tillsammans sedan 1åringen bara va nån månad och aldrig varit nått problem. Dom bråkade inte hos förra ägaren och inte i början när dom kom till mig heller!
Men på senaste har dom bråkar nästan hela tiden, särade på dom nu i ett dygn för trodde ena började bli sjuk (men han reagerade bara på hö byte”.
Men idag när jag släppt ihop dom igen har dom bråkar KONSTANT!
Har haft dom löst i rummet för en större yta men dom följer bara efter varandra och bråkar! har hittat hår tussar och den ena har fått ett sår på munnen! Vad ska jag göra? Dom biter varandra, drar hår tussar, skrallrar med tänderna och typ ”purrar” emot varandra
Precis när jag skulle lägga ut detta o fråga så bråkade dom så ena har fått en skada på tassen, kan dom ens leva tillsammans?
Dom har bråkat litet smått de senaste men efter att jag särar dom i ett dygn o sen la tillbaka har allt varit så mycke värre
Tråkig situation.
Jag drar gränsen vid skador, det du beskriver är absolut inte okej, och just nu bör de inte bo tillsammans. Det kan gå precis hur illa som helst.
Den yngre är nu mitt i puberteten, och killar i den åldern kan vara jättejobbiga. Det är hormoner. Och genom att du delade på dem så blev det mycket värre. Jag gissar att det är han som är den som är värst.
Steg ett är nu att se till att de har varsitt boende. De behöver tid från varandra så att den som är skadad får läka. Det kan vara klokt att ta båda två till veterinären, för en ordentligt hälsokontroll, så det inte finns någon medicinsk orsak till att de bråkar, och för att få koll på skador och se till att bitsåren inte blir infekterade.
Steg två blir sedan att fundera framåt. Marsvin är flockdjur och får enligt lag inte leva ensamma. Det kan gå att sätta ihop dem igen, men då behövs en rejäl yta och en massa tålamod. Eragons har bra instruktioner (det står om hanar en bit ner)
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
Risken är att din yngste är för ung för att det ska gå smidigt. Ettåringar är ofta rätt jobbiga. De ser vuxna ut, men är det inte.
Om de inte kan bo tillsammans så behöver de få varsin ny kompis. Förmodligen är det bästa att låta kastrera dem båda två, och sen skaffa flickvänner till dem.
#1: Vet inte riktigt vem de är som är värst, vet inte vem som börjar men 1 åringen har sår vid munnen och 3 åringen på tassen, o dom drar hår tussar från varandra, men vet inte riktigt vem de är som startar det, men tack för hjälpen!
#2: Det är verkligen jättetråkigt när marsvin bråkar isär sig, som dina har gjort. Det är precis som om de inte fattar sitt eget bästa, och är det båda två som bråkar så skulle inte jag försöka sätta ihop dem igen. Då tycker jag de har visat med all tydlighet att de inte tycker om varandra.
Har du separerat dem nu? Marsvin som hålls ensamma behöver ofta lite extra omsorg, för en eller båda kan bli ledsna av ensamheten och börja slarva med maten. Det brukar vara klokt att plocka upp och väga varenda dag, så man har koll på att de inte minskar i vikt, och vara beredd på att stödmata om så sker.
Idag skulle jag ge dem varsin ordentlig genomgång, så det inte finns skador du missat. Passa på att kolla tänder, göra rent öron, snopp och pungsäck, bada och tvätta rent Talgkörteln. Avsluta med att föna torrt med låg värme på fönen.
En del blir bråkigare av lukt, egen eller kompisens, så ett bad och talgkörtelrengöring kan lugna ner det hela. Andra reagerar på eget obehag (vax i öronen, smutsig snopp) och blir dumma av den anledningen.
#3: ja jag har haft dom i olika burar, dom verkar ha ätit de jag gett dom.
Badade dom idag och kollat igenom dom och de verkar inte vara nått mer sår, hans tass ser bra ut än så länge o han verkar inte ha ont heller.
Tänker att jag ska sätta ihop dom en kort stund sen o se hur dom beter sig nu efter badet dom fick.
Tack för hjälpen!
#4: Läs igenom länken i #1 ordentligt. Att släppa ihop och plocka isär upprepade gånger kommer inte göra saker bättre, snarare tvärtom.