Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 69 ggr
ronbe
2023-12-05 19:35
0

Problem med öga.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ena ögat på vårt marsvin rinner lite och är lite rödgrumligt i nederkant, syns även någon vit grå/fläck i ögat. Någon som känner igen detta? Baddar och ger ögondroppar och en salva på inrådan av veterinär på agria. Inte varit in ännu för fysiskt besök då det är svårt att få snabba tider. Tills dess så slänger jag ut frågan här bland alla kunniga marsvinsägare om någon varit med om liknande? Vi har Inte sett något skräp i ögat. Hans allmäntillstånd är inte påverkat överhuvudtaget.

Uppkatten
2023-12-05 19:57
4

Vit/grå fläck kan tyda på hornhinnesår. Sådant måste behandlas så inte synen blir påverkad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ljungåsen
2023-12-05 20:42
3

Jag tror också att det handlar om en hornhinneskada. Ögat ser ganska irriterat ut (synligt svullet tredje ögonlock), så det är säkert inte behagligt för marsvinet.

Ögonskador kan snabbt förvärras, så jag hade inte väntat utan åkt in akut.

Ljungåsen
2023-12-06 07:47
3

Inser nu att jag glömde svara på frågan.

Jag har (tyvärr) haft ett antal marsvin med ögonskador. De flesta hade inget skräp i ögat vid undersökningen, men några har haft skräp kvar trots att jag spolat ur ögat ordentligt med koksaltlösning hemma. Alla har fått ögat färgat för att konstatera storleken på skadan, och sedan fått både smärtstillande och ögondroppar med antibiotika.

En hade en större skada som inte ville läka trots antibiotikadroppar, så han fick skrapa ögat, och behandlades sedan med droppar av blodserum istället. Då läkte ögat äntligen.