Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntungar
Läst 57 ggr
Ida.Ostlund
2023-12-27 17:52
0

Vikt + ålder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Den 23/12 införskaffade vi oss 2 stycken mysgrisar. Dum som jag var frågade jag inte om åldern på dom.
Vägde dom för första gången idag. Ena väger 383g andra 361g. Hur gamla kan de gissningsvis vara med den vikten?

• Redigerat 2023-12-27 18:09 av Ljungåsen
Ljungåsen
2023-12-27 18:14
2

Söta små marsvin! Pojkar eller flickor?

Jag tittade i mina gamla anteckningar och de små jag har haft har vägt 350-550 g vid två månaders ålder. Det finns en rätt stor individuell variation, men ska jag gissa så är dina ungefär sju veckor gamla.

Ida.Ostlund
2023-12-27 18:26
0

Hanar är det enligt säljarna. Och vad jag kan se så ser de likadana ut mellan bena, och vad jag sett bilder på är de hanar. Okej då är jag inte helt ute och cyklar.

Ljungåsen
2023-12-27 19:04
0

#2: Har du haft marsvin förut? Eragons har bra informationsmaterial, som kan laddas ner från den här länken
https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

Jag rekommenderar en veterinärvårdsförsäkring (veterinärvård är svindyrt) och en riktigt stor bur. Hanar kan vara fruktansvärt jobbiga under puberteten, och stor yta minskar risken för bråk.

Ida.Ostlund
2023-12-27 19:30
0

#3: Har haft marsvin förrut, dock många år sedan.
Båda är försäkrade hos Agria, med tilläggsförsäkring för medicin.
Har förstått att de kan vara jobbiga, ena har börjat påvisa dominans beteende. Dock inga bråk än så länge, men har såklart uppsyn över dom och än så länge verkar det lugnt peppar peppar.
De är 2 bröder vet ej om de kan ha en fördel då de alltid bott ihop, eller om de inte spelar någon roll.

Ljungåsen
2023-12-27 20:45
0

#4: De är fortfarande rätt små, så sannolikt blir det mer livat om ett par månader.

Jag skulle vilja påstå att det inte spelar någon roll alls att de är bröder. Det som spelar roll är att de är jämngamla, och att det därför kan ta tid för dem att reda ut vem som bestämmer. Den processen går fortare, och lättare om det finns en åldersskillnad. Idealt på två år.

Bra att de är försäkrade!