Sov gott Oreo đ©·
Idag har mitt kĂ€ra marsvin Oreo somnat in hos veterinĂ€ren. Vi upptĂ€ckte igĂ„r kvĂ€ll att han andades konstigt och liksom med magen. Vi hade ocksĂ„ mĂ€rkt att han gĂ„tt ner ganska mycket i vikt. Han ville inte Ă€ta sĂ„ mycket och inte ens nĂ€r han fick gurka. SĂ„ imorse bestĂ€mde vi att vi skulle ta honom till veterinĂ€ren vid ett. DĂ€r kom dom fram till att det var bĂ€st att avliva honom dĂ„ han fĂ„tt vĂ€tska i lungorna pĂ„ grund av hjĂ€rtproblem. Vi sa dĂ„ hejdĂ„ och jag fick klappa honom godnatt. Jag kommer alltid sakna dig Oreo đ©·đ©·đ©·
Kakan och Kola heter mina smĂ„ grisar đœ
Saknar dig Oreo đ©·đïžđ©·đïž
à sÄ ledsamt, jag beklagar sorgen. Det Àr alltid lika hemskt nÀr en Àlskad liten mÄste lÀmna en.
Har du ett ensamt marsvin kvar nu? I sÄ fall kan det vara riktigt brÄttom med att skaffa ny kompis. En del deppar ihop alldeles och slutar Àta nÀr de blir ensamma, sÄ jag rekommenderar att du har noggrann koll pÄ honom och vÀger honom dagligen sÄ du mÀrker om han börjar slarva med maten. Var beredd pÄ att du kan behöva stödmata med lÀmplig stödmatningsmat: Critical Care eller Recovery Plus.
Det Àr ett brott mot djurskyddslagen att ha ett ensamt marsvin, sÄ ny kompis mÄste han fÄ.
Vila i frid Oreođ
/ en djurĂ€lskare đ
ÂĄÉčnÊÉuÆÄ±s ÉŻos uÇp ÉÉ„ É„Éo uÇÊxÇÊ ÉčÀɄ uÇp ÉÉčÇıdoÊ ÊÊÉ ÉčĂ¶É ÉčÉlÊ Ă„sÊÉo uÉÊn ÊÉčÉÉŻs ÉÉčÉq ÇÊuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ÊÇp ÉsĂ€1 np uÉÊ
STAY
WEFLIP
#1 ja, hans kompis blev ju tyvĂ€rr ensam igĂ„r eftermiddag men vi har hittat ett ensamt marsvin pĂ„ blocket som hade en Ă€ldre kompis som gick bort och den dĂ€r nya kompisen skulle vi hĂ€mta imorgon. Men jag försöker att ge Kola(Oreos kompis) lite extra uppmĂ€rksamhet och lĂ€ser fyra kapitel i en bamse bok varje dag. Men han verkar inte sĂ„ jĂ€tte pĂ„verkad förutom att han Ă€r mer försiktigđ©·
#3: JÀttebra att ni hittat ny kompis! Och skönt att Kola Àn sÄ lÀnge verkar mÄ bra.
Att sÀtta samman vuxna hanar Àr ett projekt, men det brukar gÄ bra om man gör pÄ rÀtt sÀtt. Rekommenderar en genomlÀsning av lÀnken nedan (det stÄr om hanar en bit ner pÄ sidan).
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
#4 nu har Kakan kommit hem och det har inte blivit nĂ„t brĂ„k Ă€n sĂ„ lĂ€nge utan dom sitter mittemot varandra och kĂ€kar hö đŸ
#5: SÄ trevligt! Hoppas det fortsÀtter gÄ bra!