Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterinredningbeteendeungar
Läst 76 ggr
maalga
2024-05-29 21:13
0

Biter ludd

Hej jag har precis blivit två familjemedlemmar rikare och observerat dem under deras första dygn här. Det är två honor på ca 6 veckor. Den ena av dem verkar tycka om att bita det mjuka luddet från marsvinsbädden som lossnar i bitar… Är det farligt för dem? Bör jag vara orolig.? I övrigt så äter de bra med pellets och hö.

Ljungåsen
2024-05-29 21:30
4

Ja, jag tycker du ska vara orolig. Luddet kan, om marsvinet får det i sig, orsaka stopp i tarmarna. Jag skulle ta bort bädden.

maalga
2024-05-30 00:19
0

#1: tack för info. Fixade försiktigt iordning buren halva i taget för att inte skrämma dem och bytt ut alla filtarna till badrumsmattor från Ikea som jag testdragit så det inte ska finnas någon möjlighet till luddsläpp… La in extra mycket hö. Så hoppas jag innerligt att hon inte fått i sig något.

Ljungåsen
2024-05-30 09:50
2

#2: Det hoppas jag också. Unga marsvin kan vara väldigt orala och tugga på precis allting. För de flesta går det över när de vuxit på sig och blivit mer förståndiga, men det kan ta ett bra tag. Marsvin må vara storleksmässigt färdigvuxna i ettårsåldern, men mentalt inte förrän i tvåårsåldern.