Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 164 ggr
[Maskrosen00]
3

Presenterar mina marsvin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här tänkte jag presentera och visa bild på mina marsvin, bara min nuvarande flock. Jag är inte superbra på tekniken här på iFokus så jag hoppas det blir rätt med bilderna och allt.

Jag börjar med Chili, han är min kastrerade hane och världens snällaste. Han har bott hos mig sedan maj 2020 då hans dåvarande ägare inte kunde ta hand om honom mer. Chili fyller fem år den 16 september. På bilden vägde han sig själv, då behandlades de även för running lice så därför ser hans päls ut så över ryggen. Chili är lite av en ensamvarg men han tycker mycket om sina kompisar, speciellt Kiwi.

Ljungåsen
0

#0: Så söt! Har han virvel i pannan?

[Maskrosen00]
2

Sedan har vi Kiwi, Kiwi kom hit tillsammans med sin syster Russin, då var de ca 1-2 månader. Deras förra ägare var inte bra och hon hade satt ihop Russin och Kiwi med deras pappa, så han betäckte de. De blev snabbt runda om magarna och vi undrade vad som pågick. En morgon låg det en klump i buren och då hade Kiwi fött två små ungar. Tre dagar senare gjorde Russin samma. Min mamma lovade mig att vi kunde behålla alla honor. Alla var honor. Kiwi är min absolut försiktigaste tjej men hon är så snäll och go. Hon är en riktig blåbärsbjörn. Jag har märkt att hon saknar Russin.

[Maskrosen00]
0

#1: Ja! Han är en amerikansk crested om jag inte misstar mig.

Ljungåsen
0

#2: Också söt! Eller kanske mer vacker. Vilka ögon!

[Maskrosen00]
2

Sedan Kokos. Kokos är en av Kiwis ungar. Hon är väldigt vild och sprallig och vill inte sitta still. Hon är nyfiken och framåt och säger till på skarpen om någon gör något hon ogillar. Hon hatar också flugor, hon jagar efter de bara de kommer nära. Enligt mig är Kokos mitt största marsvin, hon är väldigt lång. Hon har även väldigt virvliga hår bakom öronen vilket är väldigt gulligt. Kokos föddes den 31 maj 2021.

[Maskrosen00]
2

Sedan Kokos syster Mango. Mango föddes då också den 31 maj 2021. Hon har äran att pryda min profilbild då jag tycker hon är så otroligt söt. Hon ser tydligen exakt ut som hennes pappa (som då också är hennes morfar). Mango tar efter sin mor Kiwi då hon också är försiktig av sig, men hon är också väldigt nyfiken. Hon är väldigt snäll och älskar att bli kliad under hakan. Jag tar stor stolthet i att en marsvinskunnig veterinär sa att hon har väldigt vackra tänder!

Ljungåsen
0

#5: Kokos är verkligen lik sin mamma! Bara lite rufsigare. Helt bedårande.

#6: Mango har en väldigt skojig teckning, och är såklart jättesöt hon också.

[Maskrosen00]
2

Sedan har vi Papaya som är en av Russins ungar. Hon föddes den 3 juni 2021. Hon är bestämd av sig och ett riktigt matvrak, där tar hon efter mycket av sin mor. Hon är även lik Russin då hon är väldigt framåt och väldigt modig och tam. Hon och Kokos är bästa kompisar och älskar att göra det de inte får. De är ena riktiga busungar. Papaya har exakt samma teckning som Russin hade förutom att hon är mer röd-orange än Russins svart. Papaya har letat lite efter Russin och hon har varit väldigt mycket gråt stöd.

Ljungåsen
0

#8: Också bedårande! Vilket uttryck hon har i ansiktet.

[Maskrosen00]
2

Och sist men absolut inte minst Litchi. Litchi är den andra av Russins ungar och föddes då också den 3 juni 2021. Litchi är en blandning av Kiwi och Russin, hon är lite tillbakadragen men också väldigt tam och nyfiken. Hon är en riktig godisgris och bara jag prasslar med något börjar hon snurra för att få godis. Hon är bra vän med Mango och hennes favoritgodis är vit klöver. Det får hon dock inte så ofta. Litchi har lite problem med ögat sedan ett fröhuvud av ett grässtrå fastnade i hennes öga. Vi var hos veterinär och de sa att allt såg bra ut men sedan dess får hon ibland lite rinnigt öga. Nu när jag tänker på det var det nog ett tag sedan.

[Maskrosen00]
0

#9: Hon är en väldig personlighet!

Ljungåsen
0

#10: Vilken otroligt gullig bläs!

Det är verkligen hemskt när de får in saker i ögat. Få saker oroar mig så mycket som det, för det kan gå så himla illa. Vilken tur att hon mår bra nu.

[Maskrosen00]
1

Visst är det väldigt läskigt!

Som du kanske märker är det ett väldigt tema på namnen också, jag försökte passa de så mycket som möjlig till varje marsvin och Litchis bläs är ju nästan lik en riktig litchi.

[Maskrosen00]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är även bilder på när Litchi, Papaya, Kokos och Mango kanske var några dagar gamla. Åh de var så små och deras öron så stora!

Ljungåsen
1

#13: Jo, jag märkte att det var tema på namnen. Jag har absolut inget tema på mina, jag får skylla på att de redan hade namn när de kom hit, och jag brukar sällan byta namn. Bara om det är jättelöjligt.

#14: Vilka småttingar! Marsvinsungar har så roliga proportioner.

[Maskrosen00]
0

#12: Har du någon presentation över alla dina marsvin? Jag hade gärna sett bilder och läst om de!

[Maskrosen00]
1

#15: Åh det var sådan lycka när de kom och vi hade varit hos veterinär med mammorna och alla ungar för Kiwi och Russin var ju inte mer än ungar själva. De lekte hela tiden och sprang och hoppade och satt i matskålen. Och Chili var så tålmodig med de han lät de hänga så mycket på honom och han var nog lite för snäll. Min gammeltant Elsa älskade även ungarna hon blev som ett nytt marsvin och älskade att hjälpa till med de små liven. De är riktigt roliga när de är så små och direkt börjar leka och springa och sedan mitt i allt måste ta paus för att dia!

[Maskrosen00]
1

#17: Men det var också väldigt oroligt att se hur de mådde och så. Jag ska göra allt jag kan för att inte få ungar igen. Den förra ägaren till Russin och Kiwi erbjöd sig även att ta ungarna men det kändes ju helt galet då hon visat att hon inte alls var en lämplig matte.

Jag vill även säga att om jag döpt de nu hade jag nog inte valt frukt tema utan mer människo namn.

Jag ska läsa dina presentations trådar nu!

Ljungåsen
0

#18: Jag har haft väldigt få marsvinsungar. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och de är oftast ett år eller äldre. Ungefär då som folk som impulsköpt har ledsnat och vill göra sig av med dem.

Jag tänker mest att det var himla tur att förlossningarna gick bra, så unga som mammorna var. Det finns så väldigt mycket som kan gå fel.

• Redigerat 2024-07-28 21:13 av Ljungåsen
Ljungåsen
0

#20: Det låter som en bra plan att undvika fler ungar, tycker jag. Det finns så väldigt många marsvin redan som behöver ett bra hem att bo i.

[Maskrosen00]
0

#21: Ja det är precis det jag och min mamma reflekterat över så mycket. Allt gick så bra utan någon hjälp alls. Vi utsatte de ju även för stress genom att de behövde byta miljö och blev presenterade för nya marsvin (vilket de tog jättebra) och det vanliga. Om jag visste att de var dräktiga hade jag försökt varit mycket försiktigare.

[Maskrosen00]
0

#22: Det finns det verkligen! Folk måste verkligen tänka mer innan de skaffar djur. Många tänker att marsvin och andra smådjur är enkla och inte kräver mycket tid. Men så är det verkligen inte. Det är oftast de som är väldigt krävande.

Ljungåsen
0

#23: Jag tror faktiskt det var bra att de fick äldre marsvin att bo med. Det gjorde dem tryggare, och kan ha varit en bidragande orsak till att det gick så bra.

#24: Du är klok! Jag håller med om vartenda ord.

[Maskrosen00]
1

#25: Så var det antagligen, Kiwi som då alltid varit försiktig blev snabbt väldigt fäst hos Elsa som var min gammeltant. Elsa var så tam och lugn och snäll och Kiwi som var en rädd liten bebis.

Jag läste igenom dina presentationer och dina marsvin är verkligen så söta! Svea är också otroligt gullig!

Ljungåsen
0

#26: Tack!

Jag tycker ju att man aldrig borde få ha unga marsvin utan något tryggt vuxet marsvin. Det gör så väldigt mycket för tryggheten, och ger dem chansen att få ett bra marsvinsspråk. Någonting som de har nytta av hela livet.

[Maskrosen00]
1

#27: Så är det, de lär så mycket! Elsa var min sista som kunde dricka ur vattenflaska och hon lärde Chili. Men sedan hon gick bort verkar alla ha glömt, förutom Papaya som gärna slickar lite på en vattenflaska.

Om jag skaffar fler marsvin i framtiden så ska jag tänka på att ha en trygg vuxen! Jag tänker även ta omplaceringsmarsvin om allt blir som planerat.

• Redigerat 2024-07-28 21:34 av [Maskrosen00]
Ljungåsen
0

#28: Har du en trygg flock, så handlar det egentligen mest om att fylla på med nya marsvin i ungefär samma takt som man förlorat gamla. Det låter hemskt, men jag tror du fattar vad jag menar.

[Maskrosen00]
0

Ja det förstår jag. Dock bor jag med mina föräldrar och i slutändan är det de som bestämmer.

Ljungåsen
1

#30: Visst är det så. När man är en familj som har djur är det viktigt att alla är överens.

Krullibull
2

Men åååh, så söta alla marsvin är! Det här är farligt, för det får mig att fundera på att ha marsvin igen. Det är ganska längesen nu då jag omplacerade mitt sista par 2017. Det skulle dock dröja flera år isåfall :)