Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterhanteringhälsa
Läst 139 ggr
NoraDenCoola
0

Väger han för lite?

Min marsvinskille Kola är runt tre år gammal, och väger ungefär 850 g. Han har vägt så mycket hela tiden vi har haft honom (vilket är typ 1,5 år) och snarare gått upp lite än tvärt om. Deras första ägare tog inte så bra hand om dom fick vi höra av den vi köpte dom av, så skulle det kunna vara orsaken? Vad tror ni?

Kakan och Kola heter mina små grisar 🐽

Saknar dig Oreo 🩷🕊️🩷🕊️

NoraDenCoola
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här är bilder på honom så man ser bättre 🩷

Saknar dig Oreo 🩷🕊️🩷🕊️

Ljungåsen
2

Marsvin kommer i många olika storlekar, och en vikt på 850 g är definitivt låg på en hane. Det betyder inte att det är något som är fel, kanske är han bara ovanligt liten.

Det som är intressant är hur han känns i hullet. På ett lagom tjockt marsvin så ska man kunna känna ryggrad och revben om man trycker och stryker lätt med fingrarna, men de ska inte kännas alltför tydligt.

Känn igenom honom, och kompisen, så borde du kunna avgöra om de är lagom tjocka.

Han är väldigt gullig, och utifrån bilderna ser jag ingenting konstigt.

NoraDenCoola
1

Ok, tack!

Saknar dig Oreo 🩷🕊️🩷🕊️

Tiger och stjärna
1

Hej

Han ser jätte fin ut. Lite intresserad av vad du ger för foder. Ger du Hö och mer?

Vår Lana väger 760 och är ca lite mer än 1 år vad vi vet. Hon kommer från smådjurschansen. Jag vill att hon ska gå upp till 900g, tänker jag.

Jag vill att hon äter mest hö, 3/4 msk pellets oxbow/ dag och 3 olika mindre grönsaker morgon och kväll. Vill helst sluta med pellets helt.

Hälsningar
Viktoria

Ljungåsen
1

#4: Jag har också en liten Lana. Hon väger ca 800 g, men hon är vuxen och lagom i vikt för sin storlek.

Växande marsvin (som din Lana) brukar behöva någon sorts kraftfoder för att kunna växa ordentligt. Vill man inte ge pellets så finns det alternativ.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1363355/alternativt-kraftfoder

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!