Kindtänder, Hö och pellets
Hej
Är det någon som vet om äldre marsvin kan få problem med kindtänder? Trots att de verkar äta bra med hö grönsaker och lite pellets?
Jag undrar också hur mycket hö era marsvin äter om de bara äter hö och ej pellets? Jag ger lite Oxbow pellets och grönsaker ca 1 dl/ dag. Vill övergå till endast hö och grönsaker.
Vet någon hur mycket kindtänder nöts ner / dygn om marsvin äter mycket hö och pinnar?
Hälsningar
Viktoria och marsvinen Ludde och Lana Panda
Om ett marsvin får problem med kindtänderna så beror det antingen på någon typ av bettfel, och då handlar det om yngre marsvin, eller på att marsvinet äter för lite hö. Hö behövs för att slipa tänderna ordentligt.
Att marsvinet äter för lite hö kan i sin tur bero på flera saker. Antingen så äter det sig mätt på godare saker som grönsaker och pellets, eller så mår det inte helt bra. Smärta brukar påverka, och Artros är hyfsat vanligt hos äldre marsvin.
En marsvinskunnig veterinär kan lätt avgöra om det är något trassel med kindtänderna genom att titta marsvinet i munnen.
Jag har dålig koll på hur mycket hö mina marsvin äter, men det är ganska mycket. Jag fyller på två-tre gånger om dagen, för det är alltid godast när det är "nytt".
Hittade en länk:
https://supremepetfoods.com/blog/guinea-pig-teeth-how-to-keep-them-healthy/
Där står det att tänderna växer 1-2 mm i veckan, så det borde rimligtvis vara så mycket de slits om marsvinet äter bra med hö.
#2: Tack för länken och svar 🌞Viktoria
#1: Hej ja veterinären pratade om Artros hos marsvin.
Tack för ditt svar.
Viktoria
Hej igen
Jag får hålla koll på vikten och har marsvinen ätit ordentligt med hö borde de inte gå ner i vikt.
När det gäller c vitamin, ger du droppar och grönsaker?
Viktoria
#5: Ja, håll koll på vikten. Jag väger mina varje söndag och skriver upp. På så vis märks det om någon minskar lite vecka för vecka, och då kan man boka tid hos veterinären innan den är jättesjuk.
När det gäller C-vitamin så får mina pyttelite askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon. Och så grönsaker förstås. Droppar ger jag inte.
Det finns många sätt att ge C-vitamin, och det viktiga, tycker jag är ATT man ger tillräckligt, inte HUR.