Kloklippning
Hej . Jag är ny här inne på marsvin.ifokus.
Jag har ett marsvin som har helt svarta klor. Ni som har marsvin med svarta klor hur kan ni avgöra att ni inte klipper för långt in på klon så den börjar blödda lite grann? På mitt andra marsvin är det lättare att klippa hans klor för de är helt vita klor.
Välkommen hit!
Det är onekligen mer praktiskt med ljusa klor än med mörka, precis som du redan märkt. Jag har marsvin med alla möjliga färger på klorna, och det går faktiskt inte att vara säker på att inte klippa i pulpan när man klipper svarta klor. Däremot så kan man minska risken genom att klippa lite i taget, och ha blodstopp till hands ifall det ändå blir lite för mycket.
Efter ett tag brukar man lära sig hur fort ens marsvins klor växer, och hur kort man kan klippa utan blodvite. Jag klipper mina var tredje vecka, då hinner inte pulpan växa sig lång, och jag vet ungefär hur mycket jag kan ta på varje marsvin. En halv mm på den som har klor som växer långsammast, och ca 1-2 mm på de andra.
#1: Hej Ljungåsen. Tack för ditt svar.
Mitt marsvin med svarta klor växer snabbt så jag ska ha som rutin att kolla regelbundet hur mycket de växer och klippa lite åt taget. Mitt andra marsvins klor växer långsammare. Så ska jag klippa ca 1-2 mm på den ena marsvinets klor som växer snabbare. Och en halv mm på den andras marsvinets klor. Tack för tipset.
#2: Du har ju fördelen att ha ett marsvin med ljusa klor att jämföra med, och det är klart praktiskt. Då kan du se på dess klor hur långt pulpan går, och tänka dig att pulpan är ungefär lika lång även på den med mörka klor.
Det har jag inte tänkt på så vad bra att du sa det. Då ska jag titta på mitt ljusa marsvins klor och sen på den svarta marsvinens klor så jag se hur lång pulpan är. De tidigare marsvin jag har haft innan mitt svarta marsvin har haft ljusa klor. Så då var det lättare att klippa deras klor.
#3: Tack återigen för tipset Ljungåsen . Det kommer bli lättare att klippa mitt svarta marsvins klor i fortsättningen.
#5: Vad bra att jag kunde skriva något som du känner kan vara till nytta!
#6: Det du skrev kommer att göra det lättare för mig att klippa mitt svarta marsvins klor. Han är 3 år och han har fått lite bredare klor än han hade när han var yngre. Så nu kan jag nog se bättre hur jag ska klippa klorna. Tack igen för dina svar.