Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettsjukdomar
Läst 101 ggr
VJ13
0

Hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har 3 marsvinshonor (en aby, en teddy och en crested) som vi haft i 3 år. De är lite drygt 3 år gamla alla 3.

Vi fick Ringorm 2 ggr tätt på varandra för typ 1,5 år sedan. Det var en tidskrävande behandling med både systemisk medicin med Itrafungol och tvätt med malaseb och vi bytte allt med bur och slängde matta i rummen de var i osv. Både jag och dottern fick också Ringorm då och fick behandlas. Var så sjukt tröttsamt.

Trots att vi gjort allt enligt kosten alla regler så har det ena fått Ringorm nu efter 1,5 år. Nu är vi igång med Itrafungol karusellen igen. Kommer det från höet kanske?? Köper från en bonde (som också är marsvinuppfödare och har katt o andra djur med)

Hur mkt vi än älskar de här fina rackarna, så känner vi att vi inte orkar ha marsvin längre (vi har 3 barn också som vi måste ta hand om). Vi kommer göra denna behandlingen färdigt, men sedan är vi klara med att ha marsvin. Frågan är om det finns något hem (Eragon?) eller någon eldsjäls som kan tänka sig ta sig an våra marsvin, med den bakgrunden jag beskrivit?

• Redigerat 2025-06-08 20:04 av Ljungåsen
Ljungåsen
2

Beklagar att ni råkat ut för Ringorm igen. Det är hopplöst svårt att veta varifrån sporerna kommit, om de följt med höet eller helt enkelt funnits kvar hemma trots sanering. Ofta bryter ringormen ut på den som av någon anledning är lite nedsatt, men den kan alltså ha funnits dolt länge innan det händer. Oftast smittar det inte till människa heller, så ni hade verkligen otur förra gången.

Vad jag vet håller Eragons på att avveckla sin omplaceringsverksamhet, så jag tror inte att de tar emot några nya marsvin. Tyvärr.

VJ13
0

Tack för svar.
Korrigering. Var 2,5 år sedan såg jag nu. Så måste vara vi fått in ny infektion. Håller på o behandlar för fullt.
Fått bra kontakt med Smådjurschansen

Ljungåsen
0

#2: Då hoppas jag att det ordnar sig för er allihopa.