Metacam
Hej, som rubriken lyder så har mitt marsvin blivit ordinerad Metacam för hund på 1,5mg/ml och läkaren säger att jag ska ge 0,6ml morgon och kväll.
Apotekaren reagerade vilket gjorde att jag kollade upp lite.
Dosen verkar 7ggr större än vad som brukar rekommenderas till marsvin och kan vara direkt farligt.
Jag ringde tillbaka till samma veterinär som ordinerade medicinen och han sa att det var okej dos och att han även brukar ordinera högre doser än så.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag har försökt att kontakta andra kliniker för att få råd om medicinen men ingen vill lägga sig i andra klinikers beslut.
Vilket jag upplever som oacceptabelt om detta skulle vara en fara.
Har någon av er blivit ordinerad detta och med eller utan komplikationer för marsvinet?
Tack för svar! <3
- Redigerat 2025-06-27 13:36 av Ljungåsen
Det verkar som om din veterinär är ordentligt påläst och har gett ditt marsvin en bra dos, som faktiskt kommer fungera som smärtstillande.
Informationen på FASS om dosering av Metacam till marsvin är direkt felaktig, och när den infördes blev min veterinär djupt upprörd - eftersom dosering enligt FASS knappast ger någon smärtlindring alls.
Så länge som ditt marsvin väger åtminstone 900 g så skulle jag inte ha några som helst problem med dosen. Jag har medicinerat många marsvin med den typen av doser, utan några som helst problem. Marsvin tål Metacam mycket bra.
Jag hittade min gamla tråd från när rekommendationerna ändrades.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1459519/metacamdosering-for-marsvin
Jo, jag inser att jag glömde svara på det där med att apoteket reagerade. Det har jag också varit med om ett par gånger, just när det gäller Metacam till marsvin. De är ju mer vana vid Metacamdosering till hund och katt, och då kan marsvinsdoserna verka skyhöga. Min veterinär skriver numera [sic] på receptet, då tjafsar inte apoteket.
#3: Ja okej låter intressant!
Tycker ju att man borde uppdatera på FASS om det finns nya riktlinjer för dosering.. :/
Tack för svar, har du någon källa på forskningen eller liknande?
#4: Informationen på FASS kommer ju från företaget bakom Metacam, och de är ju de som har typat in Metacam för marsvin med fel värden. De är knappast intresserade av att göra en ny intypning, för det kostar en massa pengar.
Nya rekommendationerna kom ju innan Metacam typades in för marsvin (innan intypningen så var det off-label för andra djur än hund och katt) vilket gör det hela extra dumt.
Enda källan jag har är den information jag fick av min veterinär när rekommendationerna ändrades, som jag skrev i den gamla tråden. Jag har inte sett det i skrift någonstans offentligt på nätet.
Hm.. Aa jag litar ändå på min veterinär och kör på den dosering som jag fick, vill ju inte att min stackars Maya ska ha ont :( <3
Hon hade urinstenar vilket ledde till en infektion då hon kissade blod så fick antibiotika också
#5: Tack för svaren! :)
Jag håller tummarna för snar bättring!
Både urinsten och urinvägsinfektion är väldigt smärtsamt, så hon behöver all smärtlindring hon kan få.
En del marsvin kan bli dåliga i magen av antibiotika. Jag brukar alltid ge probiotika 1-2 timmar efter antibiotikadosen, när mina marsvin fått antibiotika. Antingen i form av stödmatningsmaten Recovery Plus (Critical Care innehåller inte probiotika) eller i form av Pro Fibre Rabbit (ett pelleterat kosttillskott som de flesta marsvin äter som godis).
Jag tycker du gör helt rätt i att lita på din veterinär. Hen verkar veta vad hen gör.