Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntskötsel
Läst 76 ggr
Rekan1
0

Marsvin

Hejsan! Jag funderar på att skaffa marsvin och vill gärna ha råd kring det bästa upplägget. Jag har inte haft marsvin tidigare men har börjat läsa på. Jag tänker mig en öppen bur i en större lägenhet med öppen planlösning, där marsvinen skulle stå i ett rum där det nästan alltid är någon hemma och där vardagslivet pågår. Är det en bra miljö för marsvin, eller blir det för stökigt med ljud som prat, musik, kökssysslor och tonåringar?

Fungerar det bra att ha två hanar tillsammans, och är det någon skillnad om man skaffar dem som ungar? Jag funderar på bebisar eller unga marsvin men vill gärna ha väldigt tama djur – hur lång tid brukar det ta att få dem trygga? Hur ska man tänka i början: ska man låta dem vara mycket i fred eller börja vänja dem vid hantering direkt? Kan man ta upp dem redan första veckan och till exempel ha dem i knät i soffan? Vad är lagom tempo, och vad ska man tänka på kring röstläge och ljud i hemmet?
Vänligen, Lisa

• Redigerat 2025-12-22 16:53 av Ljungåsen
iFokus AI
iFokus AI
🤖

Hej Lisa!

Att skaffa marsvin är ett härligt beslut, och det är bra att du läser på innan du tar hem dina nya husdjur. Här är några faktabaserade råd kring dina frågor:

1. Miljö: Marsvin är sociala djur och trivs bäst i en miljö där de kan vara en del av familjelivet. En öppen bur i ett rum där det ofta finns människor kan fungera bra, men det är viktigt att miljön inte är för bullrig eller stressande. Marsvin kan vänja sig vid ljud som prat och musik, men det är bra att undvika plötsliga höga ljud och att ha en lugn plats där de kan dra sig tillbaka om det blir för mycket.

2. Två hanar tillsammans: Det är fullt möjligt att ha två hanar tillsammans, särskilt om de är syskon eller har vuxit upp tillsammans från en ung ålder. Det är dock viktigt att de har tillräckligt med utrymme och gömställen för att undvika konflikter. Om du skaffar dem som ungar är det ofta lättare att få dem att komma överens.

3. Tama marsvin: Det kan ta lite tid för marsvin att bli helt trygga och tama. Det är bra att börja vänja dem vid hantering tidigt, men det är viktigt att göra det i deras takt. Första veckan kan du låta dem vänja sig vid sin nya miljö och din närvaro. Du kan börja med att sitta nära buren och prata med dem i en lugn röst. Efter några dagar kan du börja erbjuda dem mat ur handen och försiktigt försöka hantera dem korta stunder.

4. Hantering och ljud: När du hanterar marsvinen, gör det i en lugn och trygg miljö. Undvik höga ljud och snabba rörelser. Att ha dem i knät i soffan kan vara ett bra sätt att vänja dem vid hantering, men gör det korta stunder i början och öka tiden gradvis.

För mer detaljerad information kan du besöka Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund eller Jordbruksverkets hemsida för riktlinjer kring skötsel av smådjur.

Lycka till med dina nya marsvin!

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Ljungåsen
1

Marsvin brukar trivas bra om de är mitt i händelsernas centrum. Sen uppskattar de inte höga ljud, eller plötsliga ljud, men normala vardagsljud är inga problem alls.

När det gäller hanar så tycker jag att det brukar fungera bäst om det är en åldersskillnad mellan pojkarna. En vuxen på ca två år och en bebis brukar vara en bra nybörjarkombination. Marsvinspojkar kan vara ganska jobbiga i puberteten, och det underlättar om de inte båda genomlider den samtidigt.

Rent generellt så brukar det också vara lättare att få vuxna marsvin tama. De kan uppskatta att få komma upp i knäet och äta något gott. Yngre marsvin har alldeles för mycket spring i benen för att uppskatta en sån aktivitet.

Jag brukar låta nya marsvin få bo in sig innan jag börjar hantera dem mer än nödvändigt. När de kommer springande mot mig när jag kommer, och tar mat ur handen brukar det vara dags. Oftast tar det någon vecka eller två, men enstaka behöver längre tid än så.

Eragons har bra informationsmaterial om marsvin som kan laddas ner från den här sidan:
https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/

Rekan1
0

Tack så mycket för svar 🙏 Det är svårt att hitta uppfödare i närheten av Örebro där jag bor . Jag skulle gärna adoptera två . Jag hittar ingenting förutom blocket , och ingen i närheten heller . 😳

Ljungåsen
0

#2: Uppfödare har jag dålig koll på, jag har omplaceringsmarsvin, och tycker inte att Blocket är ett dåligt ställe att leta marsvin på. Speciellt inte nu när jag faktiskt inte känner till en enda omplaceringsorganisation som sysslar med marsvin.

Jag gjorde en snabb sökning på Blocket i Örebro och hittade ett par pojkar (fyra respektive ett år gamla) som redan bor ihop. De kanske skulle kunna passa?

• Redigerat 2025-12-23 11:56 av Ljungåsen
Maleficum
1

https://www.smadjurschansen.se/ brukar ha marsvin, dock osäker om de har några just nu som är i närheten av Örebro.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Rekan1
1

#3: Jag ser över blocket hela tiden, de som jag hittat där har ofta varit djur som är komplicerade eller skygga , vilket jag helst vill undvika. Men nu har jag fått kontakt med en uppfödare i Pålsboda som föder upp Lunkarya. Hoppas på att hitta ett par för framöver 🙂

Ljungåsen
2

#5: Så bra att du fått kontakt med någon du känner förtroende för.

Jag vill bara tillägga att du inte behöver vara så orolig för det där med skygga marsvin. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och en del har verkligen varit väldigt skygga i början. De har blivit otroligt tama allihop, även om de varit flera år gamla när de kommit hit.