Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettsjukdomar
Läst 95 ggr
Mejjisen
2026-05-25 22:57
2

Dåliga nyheter

Det är med ett tungt hjärta då jag måste meddela att mitt marsvin Papaya är akut sjukt och kommer antagligen behöva avlivas imorgon. Han har för några veckor sedan gått på antibiotika kur då veterinären ville utesluta luftvägs infektion, men sedan dess har det bara blivit värre. Han är slö, vägrar äta eller dricka, ruggig päls, rinnig näsa och ögon, osv. Jag hade en bokad tid för honom på torsdag denna vecka men imorse blev hans tillstånd snabbt sämre.
Nu när han andas låter det som krassliga klick ljud som vibrerar främst i magen/bröstet. Är osäker om det finns något att göra, men ska till veterinären med honom imorgon. Han är ca 4,5 år gammal.

Jag uppdaterar imorgon efter veterinärs besöket är klart. Under tiden ska jag spendera all min tid med honom som jag bara kan, mata honom maskrosblad och gosa med honom under en filt vilket är hans absoluta favorit grej att göra.

• Redigerat 2026-05-26 06:07 av Ljungåsen
Ljungåsen
2026-05-26 06:18
2

Stackars Papaya. Det låter verkligen som att han inte mår bra alls.

Det är bra att ni ska till veterinären idag, för sådär kan han ju inte ha det.

Jag tänker på er.

Mejjisen
2026-05-26 19:58
0

#1: Uppdatering, det fanns inget att göra och han hade svårt att andas. Vi behövde avliva honom idag. Han hade lunginflammation. Och nu är jag orolig för att det kanske har smittats till det andra marsvinet, fast han visar inga symptom ännu.

Ljungåsen
2026-05-26 20:05
1

#2: Så ledsamt. Jag beklagar sorgen.

Smitta skulle jag inte oroa mig för. Det är inte speciellt smittsamt.

Jag skulle sanera boendemiljön och hålla koll på kompisen. Om man upptäcker infektionen medan den "bara" är en luftvägsinfektion så brukar den vara hyfsat lätt att bli av med, med antibiotika. Lunginflammation är värre.

Mejjisen
2026-05-26 22:53
1

#3: Tack. Skulle egentligen städat ur buren idag men hade verkligen ingen energi till det, jag gör det imorgon.

Allting gick så fort, trodde papaya hade börjat blivit bättre då han sprang runt i buren och ändå verkade ha energi, men sedan igår morse började han andas konstigt och efter det gick allt nedför. Detta visar verkligen hur sköra och snabbt det kan gå med smådjuren och djur över lag. Önskade att jag kunde fortsatt försöka behandla honom men han led och det snällaste för Papaya var just att låta honom somna in, även om det känns hemskt för oss.
Just nu försöker jag tänka på alla bra stunder jag hade med honom och fokusera mycket på de två andra marsvinen som jag har kvar.

Det är svårt och jobbigt att mata dem andra när jag vet att jag inte kommer se Papaya springa fram med dem, men samtidigt kan man inte stanna upp och sluta med allting när ena marsvinet går bort. :(

Ljungåsen
2026-05-27 06:07
1

#4: Det är ju så. De kan bli jättesjuka jättefort, och man kan tvingas fatta beslut om att det är dags utan att vara riktigt redo själv. Det viktigaste, tycker jag, är att alltid ha marsvinets eget bästa i fokus, och inte tänka så mycket på att man själv vill ha det kvar, för det vill man ju. Alla lämnar de ett enormt tomrum efter sig.

Du gör helt rätt i att fokusera på de marsvin du har kvar.