Syskon problem
Jag har två marsvin, BlingBling och Sammy Douglas.
De är syskon och är köpa från en djuraffär.
Min mamma tycker att jag ska ta bort båda mina älsklingar eftersom de bråkar, de bråkar inte så ofta men BB gör Sam illa, nu tex har han ett litet sår som det rinner lite var ur, + ganska mycket bortslitet hår.
Det är BB som är den " elaka " och Sam är den som inte vågar göra nått. Jag vill inte att Sam ska bli puklad på för han tycker ju så klart inte om det. Kan jag ta bort BB och endå ha kvar Sam. jag vet att det är mot lagen men han skulle inte gå ihop med någon annan.
vad tycker ni att jag ska göra, jag behöver hjälp.
Hur gamla är dem?
När marsvinshanar är i en viss ålder brukar de bråka - göra upp om rang osv. Den ena bestämmer och den andra vågar inte göra något, det är väl naturens sätt att få det att fungera. Det är väl den mest troliga anledningen, rengör Talgkörteln (doftkörteln) på rumpan regelbundet så kan risken för bråk/dominans minska lite. I det vilda där marsvinen lever bråkas det också och bara några småsår är ingenting att "haka upp sig på"… Hur länge har de hållt på? Jag tror nämligen att det kommer gå över, så ge dem lite tid. Se till att de har gott om plats (stor bur och få vistas utanför buren mycket) samt att de har olika gömställen så att de kan få vara ifred från varandra. Rengör Sams sår och håll koll på det så att det läker.
Vad menar du med "ta bort"? Avliva, sälja…? Jag tycker verkligen inte att du ska göra dig av med BB, inte ännu. Bråkar de bara i buren eller överallt?
Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
De är lite över ett år,
de började båka efter att en kompis lånat Sam till en parning, och de slutade ett tag men bara typ en vecka, förr när jag hade de samtidit i knäet slogs de om vem som" ägde " mig men det gör de inte nu.
Med ta bort menar jag att jag skulle avliva BB, för han är den "elakaste", asså mot Sam, för han skulle inte gå ihop med någon annan.
Jag älskar dem värkligen och jag vill att det ska funka, :)

Särade du på dem, lät den ena para en hona och satte sedan ihop dem igen?
Envishet och drömmar
Typ, fast han fick vara hos min kompis 2-3 dagar.
Att avliva BB tycker jag är hemskt! Det är ju faktiskt inte hans fel… I sådana fall kan du ju försöka hitta hem åt honom och skaffa en liten kompis till Sam. Men att döda ett marsvin bara för att han inte går ihop med det andra marsvinet är helt fel enligt mig. Bråkar jag med min bror så vill inte jag dö precis ;)
Mvh Felicia
Jag har prövat att sätta ihop han med andra marsvinshanar men de tycks inte fungera, Sam skulle det nog gå att fixa en liten pöjk till, :)

MEn omplacera han då! (BB) Han förtjänar inte o dö bara för att han inte funkar med andra hanar.
Har du provat att sätta i hop (BB) med en han bebis?
Om han inte går ihop med andra marsvin så sälj honom till nån som har plats att ha en extra bur men gärna med andra marsvin i andra burar så han har någon att prata med endå, fast han själv måste vara ensam :)
Jag får inte ha fler djur, så jag kan inte prova, :/
#8: Jag kan INTE omplacera honom!.
han funkar ju inte med andra marsvin ( för utom honor )!

Jag vet inte hur jag ska skriva det här utan att verka elak. I vanliga fall är jag snäll men eftersom ingen annan talar om sanningen för dig får jag väl offra mig.
Du skulle inte ha tagit isär hanarna för att låta den ena para. Det är det som orsakar problemen! Sam kom tillbaka och luktade hona / hade en ny stöddigare attityd, BB blev marsvinsförbannad och ville visa att han bestämde. Därför hackar han på honom. Det fungerar mig veterligen aldrig någonsin att sätta ihop två gamla marsvinsvänner efter att den ena parat. Samma beteende finns hos de flesta gnagare.
Du får nu ta konsekvenserna av ditt handlande. Du har gjort ett misstag, inte ditt marsvin. Han reagerar naturligt. Du kan inte ha hanarna ihop, säger du. Okej, då får du antingen ha dem i två burar bredvid varandra eller så får du förändra situationen på ett annat sätt, dvs ge honom en ny chans hos någon annan.
Jag förstår inte varför du säger att du inte kan omplacera honom. Ge honom en chans! Han reagerar inte fel. Hör av dig till ett omplaceringshem. Det finns flera alternativ. 1) Bebiskompis. Fungerar inte det utan han fortfarande bara går med honor, då återstår 2) Kastration. Skulle han vara ett så ovanligt marsvin att han inte vill gå med någon annan, då får han ha en egen bur bredvid eller i närheten av någon annan. Det är inte okej att ta bort / avliva ett marsvin för att man själv gjort ett misstag.
Jag är ledsen att jag är så hård mot dig! Jag förstår helt att du inte visste hur konsekvenserna skulle bli när du lät din kompis låna Sam. Jag är ledsen för din skull.
Envishet och drömmar
#11 Väldigt bra skrivet. Det är inte 100% säkert att alla djur kan gå med dom djur man väljer att sätta ihop dom med. Dom är ju individer dom med och kan av olika anledningar ogilla sin burkompis som dom inte alls fått välja själv att umgås med. Jag kan inte se någon anledning alls varför dom skulle behöva avlivas då ingen av dom gjort något som särskillt onaturligt. Det du kan göra till att börja med är att ge dom sort utrymme så att dom "slipper" varandra. Det hjälper många marsvin som ogillar varandra.
Jag tycker att det var jätte bra skrivet! :)
Jag tar inte alls illaupp, jag vet att jag har gjort fel, men igentligen ville jag inte ha några till marsvin,
På min födelsedag rymde min grannes hund och tog ihjäl mina tre marsvin, ( det var på sommaren och de var ute i en sommar bur) Jag tog det väldigt hårt och min granne lovade att "ersätta" dem, jag ville inte först, men sen gav jag med mig, jag saknade någon att ta hand om.
Jag vet att jag handlade fel och själv klart kommer jag inte att ta bort någon av dem, det var bara "ett förslag", ett dumt förslag!
Jag ångrar att jag skrev så. Jag har provat att sätta ihop han med en annan hane och det funkade inte, kastering vill jag inte göra, jag vill inte att han ska dö.

#13: Först funderar du på att ta bort en av dem, sedan vill du inte kastrera för att då kan han dö.
OM du kastrerar en av dem kan det ju funka att ha dem tillsammans, om inte kan du omplacera den kastrerade och då kan den nya ägaren ha honom tillsammans med en hona.
Sära på dem tills du hittat en bättre lösning.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#11 Hjälp så bra och tydligt du skrev och förklarade! Massor av beröm :) Det var inte alls hårt skriver, tycker i alla dall inte jag.
#13 Jag förstår verkligen inte riktigt det här: du skriver först att du kan tänka dig att avliva honom, men när man kommer till kastrering så vill du verkligen inte göra det? Det är faktiskt inte säkert att han dör i en kastrering, min marsvinshane klarade sig galant :)
Mvh Felicia