Få tag i grenar på vintern?
Var tusan får man tag i grenar på vintern? Det är visserligen inte mycket snö nu, men kvistarna ser inte värst inbudande ut nu. Dom måste väl smaka ganska träigt (haha, humor XD). Sen var det någon härinne som sa att på hösten/ vintern på producerar iaf. björkarna något gift eller något illasmakande så att inte rådjuren ska käka upp dom… Var får ni tag i era? Jag har inte gett nu på ett par veckor, men nu tar husen stryk av det ;P Så jag måste ha tag i något.
//Hanna
Hanna

Oj då producerar björken gift? Jag har iaf gett mina björk men den har dom varken smakat eller brytt sig om….

Lemlästa ett körsbärsträd gör jag, men det är synd att det inte finns några löv på dem…
Jag hittade faktiskt ett svar i en annan tråd (sök funktionen är himla trevlig). Så nu har alla fått en bit knäckebröd att knapra på. Ett himla liv blir det *knaper, knaper*. Men hellre på det är på plasthusen ;P
Hanna

Gör trähus xD
jag har trähus, grovt hö och knäckebröd ibland, det räcker på vintern.
Helena
#5 Jag med ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Gift? Björk? Vinter? Någon som vill förklara mer?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Det är väl bara att gå ut och plocka :)
Från odlade eller vilda fruktträd är ju helt klart bäst…
Själv har vi turen att ha ett vildäppelträd väldigt nära huset, runt hörnet faktiskt. Dit går jag med gummistövlar och en stor häcksax med jämna mellanrum ;)
Annars räcker det ju bra, som några andra har skrivit, med hö och knäckebröd men också gärna något annat av (obehandlat) trä ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Knäckebröd har börjat bli mer uppskattat här hemma. Så mysigt att höra hur det knapras i buren :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#7 - Det är möjligt att jag drömt det.. Kan inte hitta tråden trots mycket sökande :/
Fruktträd har vi inte mycket av. Ett liiitet körsbärsträd (planterat för ett par sommrar sedan) men knäcker jag något av den så dör den nog ;P Vår plommonträd delade sig på mitten för några sommrar sedan eftersom det var så mycket frukt på det ^^'
Hanna

Mina grisar har också börjat bita på husen.. Väldigt irriterande ljud, då de är trähus:P
det dumma är att de ena är målat, så får traska ut imorgon och leta efter ett bra träd att sno grenar ifrån^^, Vi har massor av fruktträd, så man har tur^^
#10 haha :) Men knäckebröd duger ju bra.. Mina marsvin älskar Wasa ekologiskt fullkornsknäcke, typ det nyttigaste också :)
Mvh Felicia
Jag brukar tigga grenar av vänner som har kolonilotter jag ger dom bara äppelgrenar för det är det jag får o det funkar bra

Sly, framför allt sälg, brukar vara uppskattat. Annars är det många med villaträdgårdar som beskär sina fruktträd vid den här årstiden. Då kanske det går att hålla sig framme och få några grenar.

Har två äppelträd i våran trädgård, så det är bara att gå ut och ta av dom.

# 16. Ja, du kan ju prova, men mina har inte uppskattat vinbärsgrenar.
Envishet och drömmar

Knottriga björkar är iaf giftiga.. Kommer inte ihåg så mkt mer om björkarna..Men sök på björk på google så står det mer om växten på någon sida x)
#16 Mina marsvin undviker också vinbärskvistar men de går att ge. Du kan ge grenar ifrån sälg, bok, hassel eller lönn (förutom fruktträd och björk) :)
Mvh Felicia
#19 - Lönn är väl giftigt?
Hanna
#20 Inte enligt… hrm… Marsvinshuset :)
Mvh Felicia

#20 tror inte det… Finns ju sockerlönnar… Och sådana lönnar som man gör sirap på saven.
Vi har typ inga fruktträd häruppe, så det är väl bara björk och rönn jag kan ge? Har bara haft marsvin i några veckor, så de har inga grenar. Det finns lind och lönnar häruppe, men jag vet inte vad det är för lönnar och båda trädsorterna (lind, lönn) finns bara intill vägar här i stan vad jag vet än så länge. Kan man ge asp? Jag älskar att gå i skogarna i timtals, och jag vet ställen med både asp, rönn och björk som inte ligger i närheten av några vägar. Barrträd ska man väl undvika?
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Kan man ge marsvin knäckebröd "sport" ?
:/ Tror det. Jag har gett det till min gris förut i alla fall…
Så länge det inte är vitt bröd så borde det gå bra ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Kan slänga in en liten rättelse till mina tidigare inlägg i den här tråden. Björkar med vårtigbark dvs Vårtbjörken (som är en av två vanliga björkarter i Sverige) utsöndrar något i vårtorna som ska få djur att hålla sig borta från deras grenar. Så att deras skott hålls skyddade. Om det är giftigt eller ej stod inte men vårtorna på dem lär inte smaka så gott :P
Asp och rönn går jättebra, likaså alla typer av vide och sälg.
#24 Håll dig till trådens ämne. Skapa en ny tråd om din fråga…
Mvh Felicia

Hm. #12 är ju oxå om knäckebröd?

Dom flesta löv trä tycker marsvinen om. Det går lika bra att klippa grenar året om. Var bara försiktig med att klippa björkgrenar nu på våren så att inte trädet blöder ihjäl.
#29 Javisst, men det är ingen fråga utan tillhör trådens ämne, svarade på vad man också kan ge istället för grenar… ;)
#30 Ja, det är också bra att tänka på ! :-)
Mvh Felicia
På träden vel det är vel som på sommar?

#23 Mina grisar älskar när jag lägger in en rejäl grankvist. Vanlig grön gran är inte giftig men silver gran är det.

#33 Trodde inte att man skulle ge kvistar från barrträd? Att barren var för taggiga?
#34 Man ska inte ge för mycket av det då det innehåller terpentin. Det är det som är nackdelen.. ;)
Mvh Felicia

#34 Det är precis som Xtanlover skriver, men någon gång per år. Speciellt på vintern så tycker dom det är kul att nosa, smaka och krypa in under.
#36 Ja :) Dock gillar inte mina marsvin gran. Vi har ett stort vildäppelträd några meter från huset, så det är bara att gå ut och kapa lite ^^,
Mvh Felicia