Marsvinsbråk! :/
Hej allihopa!
Hoppas någon kan hjälpa mej lösa detta nyligen uppkomna problem.
Jag har 2 marsvinstjejer, 3 och 3,5 år gamla. De har alltid bott ihop, och kommit överens. Nu plötlsligt har de börjat bråka på ett väldigt hoppigt och skrikigt sätt, som hörs lång väg. Jag har försökt studera dem och kan se att den yngre försöker nafsa på den äldre och följer gärna efter vart hon än går. Hon försöker även "para sej" med henne. Då undrar jag om detta bara är någon "ranguppgörelse", att den yngre vill testa gränserna..?
Det yngre marsvinet har ögonfel och ser väldigt dåligt, men jag tror inte dett ska påverka deras umgänge i buren, eller? Hon har sett dåligt länge och det har inte märkts på hennes uppförande på nåt sätt. Ljuden de ger ifrån sej är väldigt höga och de låter väldigt irriterade på varandra haha…
Har prövat att ta ut huset och andra grejer i buren och det är ingen skillnad. Det verkar som den yngre är boven i dramat, hon vill dricka när den äldre dricker, äta när hon äter, ligga i "sängen" när hon gör det osv. De kan nafsa i luften efter varandra vid matskålen, annas tror jag inte de bitit varandra..
Det har hänt väldigt fort detta, och skulle gärna vilja ha råd på vad jag ska göra.. Ta isär dem? Det har bara hållt på ett par dar och deras bråk kommer i omgångar..
Hoppas nån har ett råd :)
Tack på förhand!
Elin
Jag tror att det är, som du säger, att den yngre honan vill bli den som bestämmer och få högst rang. Mina tjejor håller också på så ibland, men det pågår inte så länge för Bindi (yngst) brukar ge sig och dessutom är hon väldigt lekfull och slutar bry sig om det ibland. Deras problem låter långt ifrån allvarligt och jag tycker att du ska låta de hållas, så länge de inte gör illa varandra för mycket (vilket jag inte tror de kommer göra). Ta inte bort husen i buren, ha snarare flera gömställen (3-4 st rekommenderas) t.ex. rör, hus m.m. Se till att de har gott om utrymme att röra sig på och rengör du Talgkörteln som finns på rumpan regelbundet (1 droppe YES diskmedel på en svamp m. ljummet vatten, löddra upp och skölj av) med jämna mellanrum finns ju inte någon stark doft kvar från dem och de har lättare att hålla sams. Lycka till :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Dt kan ju även vara så att hona 1 brunstar så hona 2 uppvaktar henne och när hon 2 blir för påflugen säger 1 ifrån. Eftersom dt håller på i perioder, så är dt ju när ohn brunstar, hur länge går d mellan dessa perioder ? Våra två här hemma hålle på så och när den ena tröttnar biter hon den andra så den piper iväg, men dt går ju över .. (;
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg