Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 977 ggr
tantnett
0

Talgkörteln.

Har ikväll champonerat bakarna på halva gänget.

Anledningen till det är ju rengöringen av talgkörtlarna.

Kom då att fundera över: Hur ofta gör ni detta?

Har själv ingen speciell rutin över detta.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

mrawen
0

när det behövs, brukar jag göra det. ^^ man känner ju atomatiskt över körteln när man hanterar dom, är de klet så tvättar jag ^^

Abico
0

Jag tvättar inför utställning bara, det brukar bli med lagom mellanrum. Sen är det Sune som inte åker på utställning som brukar grisa ner sig mest så honom får jag ta och tvätta av med någon månads mellanrum.

Hanna 

Mari
0

Jag tvättar bara när det behövs och de är rätt ofta, får nästan aldrig helt rent så jag får tvätta lite oftare istället.
Nu när han blivit äldre så kletar det väldigt mycket från kötteln, ibland är han skitig ända upp på ryggen :S

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#3 - Är han långhårig?
Jag får hålla det relativt kortklippt runt Sunes talgkörtel (han är semi långhårig så det är rätt långt därbak) för att den ska gå att ha någon som helst kontroll över.

Hanna 

Mari
0

#4 Nej han är korthårig och har dessutom  börjat bli lite tunnhårig just över ryggen och tumpan pga åldern.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#5 - Jaha. Tunnhårig? :O Hur gammal är han?

Hanna 

Mari
0

#6 5 år och 2 månader fast han är inte jättetunnhårig. De är bara jag och som hållt på med honom sen han föddes som ser det tex min mamma ser det ej och hon burkar pyssla ofta med honom.

De är liksom lite tunnare med hår på ryggen/rumpan och som jag glömde skriva, under på magen .

Frågade veterinären när han sist var där och de sa att de var pga åldern och nått med hormonerna, inget farligt utan de kunde bli så när de blev ändre :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#7 - Jasså, men då är han ju inte jättegammal ändå :)
Jag som bara hört om honor som kan bli tunnhåriga på ålderns dagar, det funkar på hanar också då ^^'

Hanna 

Mari
0

#8 Nä men det äldsta jag nånsin haft :) Ingen har blivit äldre än 5 förr lika så med hans mor och far de blev heller inte så gamla.

Jag hade inte hört talas alls om det förens veterinären sa det :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Det var mest mina första grabbar som blev kladdiga kring Talgkörteln. Gjorde rent med en droppe YES 1g/mån. Sedan dess har jag haft en kastrat och ett gäng honor, som inte har behövt någon rengöring alls; förutom innan utställningar då de inte utsöndrat något talg.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

Tror nästan att jag lärt mig något nytt med denna fråga.  Skrattande

Har vare sig det behövts eller ej tvättat för säkerhets skull. Nåväl det är ju inte heller fel.

Mina grabbar är ju kastrerade och jag märker aldrig något kladd på dom.

Men tvättar ju även honorna för att det lätt blir kladdigt bak då ju två av dom är långhåriga samt även rexhonan kan bli lite urinkladdig.

Marsvin 4-ever Tungan ute.