Dödsfall och introducering
Idag kan jag inte börja med godmorgon eftersom det inte är en god sådan i vår familj. I morse kom vi ner till buren och blev inte hälsade på som vanligt. I buren låg nämligen Amanda stendöd. Zlatan den stackaren var väl i chock kan tro. Åtminstone blev vi vuxna det. Vår tjej som är sex år blev ju ledsen men svarar ändå på barns sätt. Vi vuxna fick snabbt anordna begravning i trädgården coh sen ompalnera dagen.
Varför hon dog vet vi inte. Men snabbt gick det. Hon var pigg och glad och sig själv så sent som vid 22.30 igårkväll. Inga synliga skador. Köpte henne i mars/april i Zooaffär. Började sin tid här med nos-/munsvamp och senare Ringorm. MYCKET behandling vilket blev en positiv sak eftersom hon blev mycket social.
Kommer sakna henne enormt!
Men för att inte stressa sönder det andra marsvinet är vi ju i desperat behov av en kompis. Och vi kommer göra samma sak - skjut mig inte nu - köpa i zooaffären där vi köpte dessa (ZooGiganten i Lomma). Har dock - hoppas jag - mer koll och vana denna gång så det blir upp mot väggen med smådjursansvarige. Vet redan namnet på uppfödaren (de har bara en), att han föder upp i "lösdrift" osv. Men JAG ska kolla djuret med tänder, päls osv.
Men nu till en "fråga". Hur har ni introducerat nya djuret när man bara har en att introducera för?
Vi tänkte - och det är här vi vill bli "rättade" - ta ut Zlatan (hona) på golvet som vanligt, vilket inte är hennes storfavorit eftersom hon är ganska skygg och haft Amanda som "beskyddare". Men där tänkte vi släppa ner nykomlingen oxå medan vi storsanerar buren. Sen får "nyingen" komma ner i buren först en stund. Ska vi tänka på att "nollställa" även "paddocken" eller är det en trygghet för Zlatan om det är som "vanligt" -Amanda?
Nä, hjärnan är som mos, men tipsa gärna snabbt!
Ojj :/ *tröstkramar*, Jag tycker du gör rätt att köpa en i djuraffären :) jag har själv gjort det!
Var bor ni? I Lomma? Vilket kön ska ni ha på ungen? Antar att Zlatan är en hane som är kastrerad?
Ska jag vara ärlig tycker jag du gör helt fel att köpa i djuraffär, sen samma dessutom, då alla marsvin uppenbarligen kommer från samma "uppfödare". En "uppfödare" som föder upp i "lösdrift"…. har denna "uppfödare" koll på vilka som är föräldrar till ungarna och sjukdomar i deras släkt? Fick ni någon stamtavla/härstamning på era?
Förmodligen är det väl din lilla dotter som det kommer drabbas mest när marsvinen inte blir så gamla.
I alla fall är du intresserad vet jag en uppfödare i staffanstorp som har 4 små teddyhanar (5-6 veckor) till salu. Du får gärna pm:a mig om du är intresserad, så får du hemsida, kontaktuppgifter m.m.
Lycka till med marsvinsköpet!=)
#4 Av någon anledning har jag missat det stycket helt.=S
Då är den uppfödaren jag tänkte på inte aktuell längre… men det finns andra uppfödare runt om i skåne som har honor till salu.
Så Blavingen om är intresserad får du gärna pm:a så kan jag skicka lite länkar till olika uppfödare runt om i skåne. Men det handlar ju också om hur långt du är villig att åka för att hämta ett nytt marsvin….
#0 Du kan även gå in HÄR själv och kolla på uppfödarna som står under Sydväst. Alla utom 2st bor runt om i skåne, de andra bor i Halland.
Usch vad hemskt :'( Tröstkramar till dig och familjen.
Jag instämmer med tidigare, förök kolla runt efter uppfödare först - Zlatan dör inte om hon får sitta själv i ett par dagar. Om en vecka är det ju utställning i Borås också, jag vet inte hur långt ni har dit men där finns det garanterat marsvin till salu och din dotter kan säkert tycka att det är kul att kika :) Annars kan det gå att ordna transport i samband med utställningen åtminstone, det är säkert folk från dina trakter som åker upp och kan ta med sig en hona hem.
Hanna
Först av allt beklagar jag sorgen över ert marsvin som gått bort. :( Det är alltid tråkigt när en liten familjemedlem går bort.
Vila i frid Amanda!
Men liksom övriga avråder jag dig starkt att köpa kommande marsvin från djuraffär, särskilt om det är en djuraffär som du redan har erfarenhet av sjuka djur ifrån(då kan det hända att du om ytterligare ett halvår erfarer en liten älskling ligga död i buren av okänd anledning). Du kan höra med uppfödare nära dig eller kolla på blocket efter marsvin till salu nära dig. :) Honor brukar ofta kunna acceptera en äldre rumskompis än en bebis.
Ett par veckor kan nog ett marsvin klara sig ensamt, bara du själv håller det ganska mycket sällskap. Du behöver inte oroa dig så mycket.
Angående introducering av marsvinen finns det en artikel om det här. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vad tråkigt! Jag beklagar sorgen. RIP Amanda!
Det kan ju vara en medfödd sjukdom som visar sig mycket snabbt och leder till snabb död, en hjärtattack eller likn. Det är svårt att veta, ända sättet är väl obduktion.
Även jag säger som de andra, välj att köpa ett marsvin från en registrerad uppfödare istället eller ta hand om ett från omplaceringshem eller privatperson. Jag förstår inte varför du ska köpa från en djuraffär?
Eftersom du endast har ett ensamt marsvin kvar är det inte jättenoga med att du måste rengöra allt. Det räcker med buren. Om inte Zlatan är alltför dominant, annars kan du ta Talgkörteln också. Jag tror bara hon kommer glädjas åt att få en kompis igen och inte bråka om revir. En vuxen hona funkar utmärkt, honor brukar oftast acceptera nya kompisar bra. Mer om sammanföring kan du läsa i artikeln som #8 nämnt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

jag har två honor till salu o bor utanför Ystad. Pm mig gärna så berättar jag mera om dom. :)
Så tragiskt! Tröstiskramar, beklagar. R.I.P Amanda.

Tack alla för era svar. Och ja, helst hade jag lärt mig av er erfarenhet att köpa hos registrerad uppfödare. Men nu blev det en tur till Zoogiganten i alla fall. Jag informerade säljaren om Amandas problem och allt för tidiga bortgång. Ja, vad skulle hon svara? Men denna gång tog vi oss tid till att undersöka djuret ordentligt (päls, klor, tänder…) Sen klarade jag inte mer för sen var jag ju förälskad - i "Strecket". En trefärgad släthårig sak. Så - trots alla tips och råd och allt så bidde det köp i djuraffären. 250 kronor för en hona. Har inte koll på vad en privatuppfödare tar, men vi håller tummarna än så länge. Zlatan och dottern är också glad för nytillskottet.
Mest orolig för att gå till jobbet imorgon då de inte riktigt haft någon batalj. Snack och buff och putt med vilda jakter men just nu ligger de och sover avslappat på sidan i vars ett hus i buren.
När vi kom hem så släppte vi ut Zlatan i inhängnade som vanligt (utan hennes ständige följeslagare Amanda då, vilket bara det var oroligt) och sen satte vi ner lådan vi fick Strecket i och öppnade den. Efter ca 15 minuter knatade Zlatan in och åt upp hötussen som följde med i lådan :-) Sen låg de där och tryckte tillsammans i 2 timmar medan vi rengjode allt i buren (mest för att neutralisera).
Jag misstänker att Amanda helt enkelt fått en hjärtinfarkt/propp, eftersom det gick så snabbt. Hon var ju som sagt frisk och kry igår kväll.
Men nu måste jag ner och titta till dem igen och himla med ögonen.
Jo, en fråga till - i en typ kaninbur på 1,0x0,55 eller vad den nu är, är det sunt att ha tre marsvin där? Försöker ha dem ute på golvet varje dag, men hinner inte alltid. Funderar på att lägga tid på uppfödarmarsvin, dock mindre intresserad av avel/stamtavla, då det "bara" är keldjur.
#12 Hrm, okej. Det är vad en uppfödare också tar, fast då är ju det hela mer seriöst eller vad man ska kalla det…
100*55 cm är alldeles för litet för tre marsvin tycker jag. Tycker det är på gränsen till lagom för två marsvin.
Mvh Felicia

#13 Tack för ditt svar. Ja, jo jag känner nog oxå att det är lagom för två småbusar. Risk för trängsel med tre. Men jag har fått lite blodad tand och ändå vill jag inte dra igång med mer än en bur. Så vi håller oss till två grisar. Och det verkar gå jättebra Zlatan och Strecket emellan, även om det buffas och jagas en del.
Sen undrar jag lite allmänt - lite taskigt kanske att hänga ut här i tråden (?) - men tips på bra uppfördare av gosedjur i Lundatrakten? IFALL - GU' FÖRBJUDE - något skulle hända igen, eller om jag ändå satstar på två burar
. Inte intresserad av stamtavledjur/avwlsdjur eller köra hur många mil som helst. Men om det finns någon ni kan rekomendera av erfarenhet runt Lund/Skåne. Kollade på uppfödarsidan, och fann några i Eslöv vilket är rimligt avstånd. Men då det är mycket skinny (?) eller renrasiga osv så vet jag ju knappt vad det är jag är intresserad av (INTE skinny). De jag har idag är (tror jag) släthåriga. Lite felavlade misstänker jag för Zlatan är helsvart med några vita ränder (ser ut som en tazmansk djävul
) och har två långa tesar bakom öronen samt lite längre päls över framtassarna. Kan inte uppdaga några virvlar.
Strecket är trefärgad och egentligen (?) släthårig men det har nog smugit sig in en liten virvel på ryggen. Fanns två "släthåriga" i affären bland ca 6 st virvel. Jag pekade på en och säljaren fick fatt i "fel" och dotra blev helsåld på denna. Och jag vände och vred hit och dit så till slut visste jag inte om jag höll i ett virvelmarsvin. Hon var helrufsig och jättesöt.
Så, som sagt, jag kör efter tycke och kärlek, inte så mycket renraighet. Det är precis som man kan bli förälskad i en vägkorsnigshund!
#14 Alltså uppfödare brukar ju ha stamtavla på sina djur och föder ju upp för att få bra utställnings- och avelsdjur, så det blir väl marsvin som passar till sådant också men självklart funkar alla grisar lika bra till mys :) Varför är renrasiga "ett problem"? Vad spelar det för roll om du ändå inte ska ställa ut och avla?
I Eslöv finns Baby Angel´s (har 2 st Pethonor till salu), Bamira's, Duettens och PonyTails. Såg inte att det fanns enbart Skinny någonstans…
Mvh Felicia

I Lund finns Lovely Bear's, hon föder upp teddysar och hennes djur är jättefina och mysiga och uppfödaren är trevlig och seriös.
Rekomenderar varmt Lovely Bear's!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

.