Hur ofta bada?
Hej!
Jag har inte haft marsvin så värst länge det är några månader nu. Har tre stycken killar. 2 st Teddy och en blandis som har längre hår :-)
Måste man bada sina marsvin om dom inte är märkbart smutsiga?
Jag ställer inte ut dom heller.
Undrar hur ni andra gör?
Jag har ännu inte provat att bada någon av dom.
Tacksam för råd!
Bada är inte särskilt nödvändigt om man inte ställer ut, det är ju inget som marsvinna uppskattar "/
Min teddy gillar att bada, men han är kanske lite konstig… Lägger sig ner i vattnet, njuter och kuttrar.
Det finns en bra artikel om detta ämne, skriven av Abico: Att bada sina marsvin
Hanar bör man åtminstone tvätta Talgkörteln på med jämna mellanrum och jag skulle bada mina marsvin då och då även om jag inte ställde ut. Usch för att gosa med skitgrisar! ;)
När de är unga blir de dock inte speciellt feta i pälsen utan det kommer sen. Dock tycker jag att det finns en poäng i att vänja dem vid att bli badade redan när de är små, så att det inte blir en stor chock sen.
Här badas grisarna när de blir skitiga, inför utställningar och om de har Ohyra eller liknande. Jag har en CH-teddy jag ställer ut och henne badar jag extremt sällan, bara om det verkligen behövs. För att vänja unga marsvin (som inte är i "badbehov") kan man hålla dem under kranen och "bada" de enbart med vatten. Är de väldigt rädda och badet inte är helt nödvändigt kan man låta det gå långsamt framåt och vänja de i lugn och ro - då är det kanske inga som helst problem den dagen de verkligen måste badas.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag har läst att det inte är bra om man badar dom för ofta men är det är inte bra om man bara badar dom med vatten och utan schampo eller så ?
Tack för svar!