Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1279 ggr
Mymlan
0

Syrliga

Var försiktig med syrliga frukter och grönsaker de orsakar munsvamp.

T ex apelsin, äpplen, paprika, tomater är syrliga. Ge inte varje dag utan någon gång i veckan bara.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Kiddoo
0

Oh, det var något nytt. Så paprika och äpplen (som jag brukar använda) ska ges alltså ungefär 1 gång i veckan? Jag som gett röda äpplen ganska regelbundet, för dom sägs vara mindre syrliga, utan mer mjöliga och så?

Kiddoo
0

Paprika brukar jag inte vara så aktiv att ge, der innehåller väl C - vitaminer då, men jag brukar oftast täcka C - vitamin behovet med broccoli, persilja och morot :) Paprika brukar dom bara få någon gång ibland. Men äpple däremot har jag nog givit ganska ofta nu, fast det är bara röda äpplen jag givit, som anses vara ganska milda lixom.

Mymlan
0

Äpplen är syrliga även om vi ej känner av det. Vitkål innehåller även det c-vitaminer, 25 gram vitkål ger ett marsvin dagsbehovet av c-vitaminer. Är marsvinet ovan så ge i små mängder. Man tror oftast de ej äter av det men endel knaprar bara litegrann på det. Grönkål har oxå c-vitaminer, kålrot likaså. Jordgubbar med..

Kiddoo
0

Okejj, du vet inte typ i bestämd mängd persilja som ger det dagliga behovet? Mina marsvin brukar få en näve var sånt, två små klyftor broccoli och en morot. Sen så brukar dom få äpple, paprika, knäckebröd (kanske inte hör hit men :P), banan, majs, päron, vindruvor, jaa, dom är bortskämda små grisar ^^

Diana61
0

Apelsin och tomat får dom en gång i veckan av mig, papprika kan dom få 2 gånger i veckan och äpple var 14:e dag ungefär på grund av just detta.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Aah, jag har varit lite rädd att ge dom apelsin, det ger ju människor sånna utslag runt munnen, så jag har alltid tänkt hur det skulle se ut för dom, men ska testa apelsin nån dag :)

Diana61
0

Jag delar en apelsin i klyftor och så får dom en var.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Mm, det har mina marsvin fått en gång. Men det gick över rätt snabbt.

kiddoo. om dina marsvin får det, så vet du att det är det. För det ser ut som jaa herpes eller nå munsår, lite vårtaktigt. går inte att missa.

Kiddoo
0

Okejjs :) jag ska ge som Diana61 gör med äpplena, var 14 dag, kanske på lördagar? ;) Men du, ElinaK, Jag har bytt foderstat nu :D Efter dina råd, å marsvinen älskar det :P tack för hjälpen med det :)

Mymlan
0

Får ni munsår på marsvin så kan ni köpa Atamon och ta på tops och ta på svampen.

Svamp på öronen så kan ni ta pevaryl salva på.

Kiddoo
0

Ooh, tack för tipsen, pevaryl tror jag finns hemma redan :)

Mymlan
0

#11 Pudret sitter ej kvar på örat vet av erfarenhet.

Kiddoo
0

#12. Puder? Hänger inte med isvängarna nu, vårat pevaryl är salva o.O

Mymlan
0

#13 Pevaryl finns i puder, salva, vagitatorer.

Kiddoo
0

#14. Aah, tänkte väl :P jag har salva :)

bejtedejte
0

Det var någon som skrev att marsvinen fick vitt(?) på nosen om de ätit syrliga saker. Detta kan vara Nossvamp, det ser ut som ett vitt streck upp mellan näsborrarna. Försvinner med Atamon. :)

Kiddoo
0

Ooh, okejj, ska göra min veckoenliga undersökning idag, ni vet, kolla ögon, nos, öron, päls, vikt, läng osv :)

dreamiz
0

Tomater får mina oftare men jag har inte märkt något munsår eller så hos dom. Men kollar ju hela marsvinen o då även detta så jag ser om nåt är på gång.

Kan tänka mig att det är individuellt också hur mycket de tål? Nu menar jag inte att man ska ge det dagligen för att se vad de tål, men om de inte har reagerat på den mängd de får så måste det väl va ok att fortsätta så?

Kiddoo
0

Håller med #18.

ElinaK
0

#18. Ja. Man kan ju fortsätta som man gjort om de inte reagerat. Mina får inte detta av tomater heller. Deras gräns går vid apelsiner och sånna frukter om det blir för mkt många dagar i rad. Det är nog mkt individuellt och påverkas säkert av vad de får i övrigt.

Kiddoo
0

Ska ge mina små energiknippen en apelsinklyfta var imorn :) kan jag behålla skalet på då?

ElinaK
0

Skulle inte rekommendera skal om det inte är ekologiskt odlade apelsin.

Kiddoo
0

Okejj, då tar jag bort skalet :)

ElinaK
0

Det är bäst, för säkerhetens skull. Om man inte tvättar jättenoga - men man vet ju aldrig vad det är för bekämpningsmedel på och hur djupt det har trängts.

Kiddoo
0

Precis. Men det ska jag göra, ta bort skalet. Har ni nå mer tips på frukter/grönsaker som ofta uppskattas hos grisarna? :)

ElinaK
0

Melon gillar mina. fast nu är det väl inte melon-säsong längre..

*funderar jättelänge*

päron gillar dom inte alls.

Spenat är rätt poppis också.

Sen brukar jag hugga brännässlor. Men dom måste torka i några dagar först innan man kan ge det till grisarna.. De är riktigt nyttiga, men jävligt bökiga att hantera. det kan ni klura ut själva :P

Mymlan
0

Melon kan man köpa året runt. Gaia, honung etc..

STOPP Spenat innehåller en syra som inte alls är bra, samma med rabarber innehåller denna syra jag ej minns namnet på.

ElinaK
0

Okej.. Rabarber har jag aldrig provat iallafall. Vad är det för syra då?

Mymlan
0

Läs det jag skrev jag minns ej vad spenat innehåller för syra men vet marsvins uppfödare etc säger samma sak ang spenat.

ElinaK
0

Okej okej. Läste precis ditt inlägg!

Kiddoo
0

Brännässlor *urg* dom har man hatiska minnen från :D hur många dagar ungefär måste man låta dom ligga innan man ger dom då?

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina marsvin får små, små bitar av paprika, tomat och äpple då och då, typ. varannan vecka. Men det är aldrig mer än 1/4 äpple för två marsvin, eller en tomatskiva till ett marsvin eller en liten paprikaskiva till ett marsvin. Sera älskar nämligen paprika och tomat! Räcka ut tungan

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

Sera är mycket fin tycker jag.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

#33 Tack :) Det ska jag hälsa henne, alltid lika trevligt med komplimanger. Eftersom att Sera kissar på pälsen och har extremt tjock och tät päls (som mamma Ibéria) så har hon klippts. Men det håller på att växa ut igen =P Calypso så gott som aldrig tovor och varken kissar eller bajsar på pälsen :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus