Öppna sig?
När någon hona ska få bebisar så står det oftast att dom har öppnats sig tex 3 cm. Hur långt ska dom öppna sig innan bebisarna är redo att komma ut och hur ser man det?
Är inte säker på hur mkt de öppnar sig helt, men kanske 4 cm? Man känner det precis under svansbenet, där är det två ben med ett myntinkasts mellanrum ungefär (på en hona som inte är öppen då). Oftast (efter min erfarenhet) så hinner man aldrig vara med om att de öppnar sig så mkt som 3 cm innan förlossningen så att man hinner känna det. Det sista går ofta ganska fort. Här har dem oftast varit öppna 1-1,5 cm och strax efter det så är förlossningen igång.
Man kan känna på två ställen. Dels bakre fogen som är precis på sidorna om svanskotan. När de inte är öppna alls känner man knappt att det är separata ben utan det känns som något som sitter ihop med svanskotan. Där kan de börja öppna sig ganska tidigt, kanske en vecka innan.
Dels främre fogen som är precis "framför" könet, alltså på buksidan. Om man klämmer försiktigt så hittar man vad som känns som ett ben. I själva verket är det två ben som separerar sig innan förslossningen. Den fogen är mer tillförlitlig och öppnar sig senare än den bakre. För båda fogarna gäller att fullt öppen är ca 2 fingrars bredd.
Dock verkar det vara viss skillnad mellan olika raser också. Mina långhår som ofta går dräktiga länge (minst 70 dagar, inte sällan 71-72) verkar gå öppna lite längre än de korthår som jag kännt på, så exakt tid är svårt att säga.
#2 Vet du varför det är någon skilnad mellan långhåriga och korthåriga?
Tack så mycket för svar #1 och #2 
Jag tror inte att det har med pälsen att göra ;) snarare att det är olika linjer. Alltså kullstorlek, dräktighetstid m.m. är ärftligt så det är väl inte helt osannolikt att det även är ärftligt hur snabbt de öppnar sig i bäckenet. Och då är det ju inte heller så konstigt om olika linjer fungerar lite olika.
#4 hehe ne det fattar jag;)
Oki:) Tack för svar:)
Är det enkelt att känna hur mycket de öppnat sig? Eller krävs det att man är van?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 Om man bara fått det visat för sig en gång så är det absolut enkelt. Speciellt om man kan jämföra en högdräktig och en inte dräktig hona.
#2 - Jag kan känna ett ben precis alldels framför könet på min hona men det känns som om det är en liten grop på mitten av det eller ja, man känner lätt att det är två ben. Som om två ben med en liten knopp längst ut på varje nästan möts om man nu kan säga så ^^ Har jag hittat helt fel ben eller stämmer min beskrivning?
Hon ska inte ha ungar föräns tidigast i mitten av mars så det borde vara alldeles för tidigt för henne att öppna sig redan?
Bakre fogen hittar jag inte riktigt, eventuellt är det något precis om sidorna på Talgkörteln eller strax under. Där är två ben med en glipa imellan på nästan ett finger, kan det stämma?
Hanna
När jag nu jämför med en ung väldigt odräktig hona här hemma så känner jag benet framför könet som bara ett enda ben och i baken är det ingen glipa mellan några ben.
På en fd. avelshona som fått minst två-tre kullar hos tidigare ägare kan jag dock känna benet i rumpan tydligare och det är nästan som om dom går isär fast inte alls såsom på den dräktiga honan. Benet framför könet är även här bara som ett ben.
Hanna
#8 #9 Du får hemskt gärna visa mig på lördag… Alltså var det är man kan känna det. Så jag också är 100% förberedd inför en ev. dräktighet *s* Den förra var ju inte särskilt planerad och jag visste i princip ingenting om avel (nästan)… Ehrm, inte planerad alls - Sera kom ju dräktig. Tur att allt gick bra ändå!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 - Jag vet ju inte om jag hittat rätt ^^ Och Tilda är så galet kittlig på magen så förutsättningarna att känna något på henne är inte de bästa ;) Men är det rätt så kan jag väl försöka demonstrera det hela *s* Fast frågan är väl om jag hittar någonting i Heras lurv (A)
Hanna
#8 Jag tror att du har hittat helt rätt ben i alla fall. Sen är det ju individuellt hur man tycker att det känns. Att du redan känner att det är två ben i främre fogen kan vl antingen bero på att hon är skapt så helt enkelt, eller att hon börjat förbereda sig väldigt tidigt. Det är ju inte förrän de öppnar sig rejält som det börjar vankas förlossning.
Men det är verkligen så himla olika på olika honor. Det som man framför allt kan säga är väl att om de inte börjat öppna sig så vet man att ungarna dröjer…
Fast sen kan man ju såklart lära känna sina egna honor, hur de funkar.
#12 - Okej, vad bra :)
Jag får fortsätta att klämma mig igenom alla marsvinen då.
Hanna