Prova sammanföring igen?
Bakgrundsfakta: Sebbes burkompis dog pga ålder så tog då en akut omplacering från blocket. Sammanföringen gick bra och dom bode ihop i ca 1 månad. Under din tiden fick jag veta att han var en Ridgeback och att den var väldigt ovanlig. Kontacktade Ridgeback uppfödare som i sin tur kontacktade fler och letade efter Sammy´s uppfödare. Men utan resultat, så då han antagligen inte härstammar från någon ridgeback utan bara dök upp i en kull så pratade vi om att låta han bli pappa, jag fick Snuttan då hon kunde få en sista kull innan hon blev pensionär. Så efter att Sammy & Sebbe bott ihop i en månad flyttade Sammy ihop med Snuttan, så under 1 månad bode Sebbe själv och Sammy med Snuttan.
Under tiden Sammy har bott med Snuttan har Sebbe och Sammy träffats regelbundet på golvet för att dom inte ska börja hata varandra. Detta utan problem.
Men dom kunde inte gå i samma bur igen, blev 2 bråk (inga blodiga sår) trots att jag badade dom och dom fick bo i en ny bur. Så har låtigt den ena bo under en galler överdel men i samma bur så dom har kunnat hälsa på varandra genom gallret.
Hur länge bör jag låt dom bo med galler emellan sig innan jag vågar försöka sammanför dom igen?
Jag tycker att du ska sammanföra dem igen, men på en stor neutral yta. Absolut inte genom att bara sätta in dem i buren till varandra.
Bada dem först och tvätta Talgkörteln noga, blås de sedan i princip torra (om de är jättelite fuktiga i lite av pälsen är de inte fullt upptagna med kompisen) med hårtorken. Sätt ut dem i en stor hage med ett "bottenmaterial" (tyg, vaxduk) där ingen av dem varit på förut. Låt de sedan gå där tillsammans ända tills de accepterar varandra. Lägg också ut gömställen och små matbitar runt om i hagen. Jag har också skrivit fler tips i din andra tråd "Måste kanske sälja en, hjälp"…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
har redan provat allt det, dom var nybadade första gången och dom fungerar bra på neutral yta men inte i en neutral bur :/
#2 Hur länge fick de gå tillsammans på den neutrala ytan?
Mvh Felicia
#3 typ 3-6 dagar/vecka under tiden Sammy bode med honan och sen hela dagarna 6 dagarar i rad (från kl 17.00-22.00)
Hur stor bur har du som det är meningen att de ska vara i sen efter "träffen" på ett annat ställe?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#5 har provat en 100x50 och 75x80, tanken är att dom ska bo i en 75x75 ;)
#4 Så du har alltså separerat dem mellan gångerna de träffats på golvet? Det är ju störst sannolikhet att de accepterar varann om de får gå tillsammans ständigt i X antal timmar/dagar - utan att vara i buren emellan. 6 dagar i rad med 5 timmar/dag är ju tyvärr inte samma sak som dygnet runt, det blir liksom ett steg tillbaka i proceduren. Om du förstår vad jag menar ^^
#6 Vissa hanar kan behöva en rätt stor yta att bo på för att komma så bra överens som möjligt, i vissa fall tror jag tyvärr de tre olika måtten du skrivit är för små.
Mvh Felicia
#7 kan ju inte ha dom löst på golvet hela dagarn, farligt ju XP
Dom har funkat i 80x50 ;)
#8 Jo ;P Om du har en säker inhägnad, det är inte så svårfixat (A) Du kan ju börja sätta ihop dem "ordentligt" på en lördag fm eller något när du vet att du kommer vara hemma lördag och söndag. Det behöver ju inte ta mer än 1 dag.
80*50 cm? Ojki… *s*
Vad är det egentligen de gör mot varandra i buren?
Mvh Felicia
#9 jagar varandra, plockar tussar och har 2 gånger ryckit ihop till en "boll" (i buren) och slagits. Hackar tänder…
80x50 är ju pyttelitet!! Inte undra på att de bråkar.
Jag hade tre (en gammal + två ungar) i en 100x50, gick jättebra första månaden sen började han och ungen som inte är min (tack gåde gud) bråka. Hade jag dem i en större bur gick det superbra men så fort de kom in i nått mindre så blev det fajt. Nu har den ungen flyttat som tur är och gamlingen och min unge bor i 100x50 och det har gått superbra denna månad :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#11 i 80x50 buren bråkade dem inte!!
Dom bode i den innan jag köpte min 100x50 bur och nu bor dom i 75x80 men med galler emellan då dom bråkar annars :(
Och dom började inte bråka hyxflux efter en månad :P
Problemet är att dom funkar på golvet/neutral yta men inte i någon bur oavsett storleken på buren :(
#12 Kanske var för att allt var nytt och de inte vant sig? Eller för att du lät ena ha kul med en tjej?
Fungerar det ej att sätta ihop dem igen är det väl bara att acceptera att de ej fungerar ihop tråkigt nog :(
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Även om dom gått i en mindre bur kanske det inte behöver funka nu när han gått med en hona "/
#13 asså Sebbe vill rida på Sammy men han springer bara undan och hackar tänder :/
Jo, men då är frågan vem av dom som nu ogillar andra hanar :/
#14 menade på #11 som trodde dom hade bråkat i den pga ytan ;)
#15 Låt den göra upp ordentligt en gång då? Det kanske behövs för att de ska få rangordningen återställd :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#16 jo men det är då dom har ryckit ihop till en boll och slagits så har jag sagt ifrån och då har dom slutat och sen gått till varsitt hus :/
Men e rädd att dom ska ha sin göra up fajt när jag INTE är hemma :/
Ska börja i nästa vecka ta bort gallret när jag är hemma och sen på helgen ska jag prova låt dom bo ihop ;P
Men sära inte på dem då? Låt de vara bara. iof kan de ju bli skadade men har de slagits så hårt att de blivit bitmärken och hårtussar flygit så kanske man måste acceptera att de ej passar ihop. Försök se vem det är som börjar slåss
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#18 det är Sammy som får nog av att Sebbe jagar honom och att han iten komemr undan, då säger han ifrån genom att vända sig mot Sebbe och då går både Sebbe coh Sammy på :/
Vill ju inte riskera att sakada mina grabbar ifall dom nu omöjligt funkar ihop :O
#10 Okej… Jag skulle i alla fall fortsätta försöka få dem att gå ihop. För det verkar ju inte vara så att de är väldigt emot varandra som vissa hanar (alla djur/marsvin) kan vara.
Att de bara bråkar i buren beror ju på att det är deras revir. Det bråkar oavsett storleken på buren säger du? Har du testat att sätta ihop de burarna du har? För ingen utav måtten du nämnt hittills är ju särsklit stort.
Mvh Felicia
#20 hehe nu går du iförväg igen XD
Dom bråkar på en yta som är 5x5 meter och i en "liten" bur som är 150x75 cm, så som sagt ytan spelar INGEN roll :(
#21 Aha, okej :P Du verkar inte vilja tro att de kan funka ihop ;) Vad vill du höra - "Låt de bo själva"? :)
Men vem är det som bråkar?
Mvh Felicia
#22 nej men fler tips, massor med tips på hur jag kan underlätta för dom (mer än bad, mat, stora ytor, osv)
Vill INTE ha dom själv då jag nog inte kan behålla båda :'(
Asså det är Sebbe som jagar Sammy och vill "para" sig med honom och sen får Sammy nog och vänder sig om och då går båda till "anfall", sist var det så iaf :/
#23 Men det kanske inte finns mer än det man kan göra. Det är ju rätt mycket, och det är konstigt att det inte funkar helt enkelt.
Mvh Felicia
#24 hm, då hoppas vi det går nu när jag ska prova sätta ihop dom igen :/
#25 Ja, hoppas verkligen det. Bada dem först och låt de träffas på en ny yta, eller på någonting de inte har varit på innan och lägg ut många små matbitar runt om i inhägnaden. Låt de vara där sedan ända tills de lugnar sig och kommer överens. Alltså sära inte på dem under natten..
Mvh Felicia
#26 men då är ju risken att dom slåss och skadar varandra när inte jag är där, elr jag kanske inte vaknar :O
Nu börjar vi då :)
Grabbarna är nybadade och buren som dom bott i, som jag haft avdelad, är nystädad och om möblerad :D
Nu håller vi tummarna för att det funkar :D
#27 Nej, men varför skulle dem ;P Om de har gott om plats tror jag hellre de springer ifrån varann än att slåss allvarligt. Några småsår i läppen eller örat är inte något stort heller. Den risken får man ta.
#28 Ska du sätta in dem i buren utan att låta de träffas på golvet först?
Mvh Felicia
#29 Varför på golvet när dom funkar där om dom har hela mitt rum? Det är ju inget jag behöver "träna" på, så varför ha dom där när dom ändå inte gillar det?
Dom har jo bott med galler emellan sig nu i 2 veckor och nu hoppas jag att det går när jag tar bort det, dock verkar det inte så. Dom hackade tänderna jätte mycket och högt och bråkar lite smått :(
Sammy springer ifrån Sebbe ett tag, sen får han nog och vänder sig om och går till anfall så nej dom springer INTE ifrån varandra hela tiden!
#30 Förstår inte riktigt ditt första stycke?
Okej, men om det bara är tandhack och smågnabb kan du låta dem hållas. Klart de måste göra upp om rangen först :)
Mvh Felicia
#30 Låt dem hållas ett tag till. De måste ju få göra upp ordentligt. Förhoppningsvis ger sig någon utav dem snart.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#31 dom funkar på mitt golv om dom har tillgpåmng till hela mitt rum. Men dom gillar det inte, tror dom tycker det är för "stort" eller nåt, sitter bara i ett hörn och ser rädda ut :(
Jo, men snart bryter det nog ut på allvar tror jag :(
#32 Där problemet ligger, Sebbe vill rida på Sammy och jagar honom sen får Sammy nog och går till anfall och det går det åt h*lvete :(
#33 Men då lär sig Sebbe snart att rida inte är någon ide. Låt de hållas, du ser ju när de börjar bli alldelens för elaka mot varandra.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#33 Låt de bara hållas och sära definitivt inte på dem om de inte får göra upp ordentligt, då är du på steg ett igen sedan.
Mvh Felicia
#34 & #35 men när dom går till anfall rycker tussar å det blir sår. Jag vill ju inte att dom ska skada sig bara för att dom ska bo ihop. Vill ju inte tvinga ihop dom :O
#36 Det är ju du som är ägaren som bestämmer om de är för hårdhänta eller ej, det kan ju inte vi avgöra som inte är med och ser. Så du får lita på dig själv och sära dem när du tycker det behövs.
Småsår och hårtussar brukar bara vardagsmat när de gör upp, fast blir det stora sår så de blir riktigt skadade, då är det nog bara att acceptera att de ej går ihop.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#36 Så de har redan skadat varandra nu menar du?
Mvh Felicia
#38 inte nu men förut, 2 sår på Sebbe :/