Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 3755 ggr
simon-alfons
0

luktar illa

mitt ena marsinshane luktar väldigt mycket.  jag tvättade honom för ca två veckor sen och pälsen är jättefin, men han luktar igen. vad ska man göra?

Moa-16
0

Marsvin ska inte dofta gott. Men jag tycker inte att själva marsvinen luktar något;). Inte bra att bada för ofta. En gång i månaden är absolut max!.

FeliciaS
0

Är han långhårig? På långhåriga marsvin växer ju pälsen ganska fort, och man behöver klippa framförallt runt bakdelen för att de inte ska kissa på pälsen (och det luktar med intorkat kiss).

Annars kanske det kan vara om det är lite fuktigt, av kiss, i buren och han har legat där?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

Men på vad sätt luktar han illa?

Är han ofräsch? Alltså ligger mycket i sitt kiss m.m.

Eller tyder lukten på någon sjukdom? Tandproblem kan göra att dom luktar illa.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

simon-alfons
0

han är korthårig. det luktar typ surt vid rumpan. jag har ju två så jag kan ju jämföra hur de luktar. den andra luktar ju inte så mycket. när den andra är i rummet luktar det i hela rummet.

FeliciaS
0

#4 Det låter väldigt konstigt, normalt sett brukar de inte lukta så mycket :P Vet inte om det kan bero på någon infektion, kanske i urinvägarna… Han piper inte när han kissar eller verkar ha ont av det?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

Håller med #5.

Tror du bör kolla honom hos en veterinär.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Buffen
0

#4 tycker också det låter konstigt. De gånger jag uppfattar det som att hanar kan lukta lite blä är när de revirmarkerar nya platser. Men den lukten håller ju inte i sig.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

shintaida
0

Trasan (en hane) luktar också i baken.

Det är mest när jag haft honom uppe hos mig och haft handen under rumpan eller om han har suttit på min tröja.

luktar det verkligen illa! Men någon infektion har han inte. Utan jag tror att vissa hanar helt enkelt luktar illa vid snoppen och kulorna.

För vårt andra marsvin  (en hane) luktar inte alls.

Båda är korthåriga.

Trasan är en Dalmatiner Crest och Buseman är en Abessinier.

Creation
0

#4 Menar du att själva rumpan luktar illa eller att det bara luktar illa omkring rumpan? Kan ju vara en smutsig talgkörtel som är boven. Efter att mitt ena marsvin har markerat sitt revir mer än vanligt eller visat sig extra dominant, brukar han lukta illa kring Talgkörteln.

Man kan rengöra Talgkörteln med lite diskmedel, så försvinner lukten.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

simon-alfons
0

#8 jo det var när jag hade han uppe och klappat honom. men nu luktar han inte längre :)

det är nog inte nån infektion som är problemet

Lisa82
0

han kanske bara markerade sitt revir lite extra…

har han diarré?har han ätit något som han inte brukar?

prova att tvätta talgkörteln

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

simon-alfons
0

han har inte diarre, det hände typ bara den gången än så långe han luktade, nu verkar det lugnt