En gammal hane..
Innan jag födde barn så fick mina marsvin 1en kull. så de var sammanlagt 6 marsvin, jag skänkte bort alla utom pappan för han är gammal och lider av leukemi. Vetrinär anser att han inte lider, och att han ska vara själv, eftersom han börjat tappa pälsen, ( 6 år gammal teddy) ingen skbb eller något.
men visst känns det hemskt att han nu få rvara ensam efter alla år av kompisar! Men vi gott gör det med att han får leka med hunden när han vill, god mat och en massa tugg och mjukleksaker att äta och leka med.
har ni några tips på vad man kan göra för att aktivera ett gammalt marsvin?
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Jag förstår inte varför veterinären tycker han ska vara själv för att han börjat tappa pälsen, ser ingen logik i det. Skaffa honom en kompis i stället, som han är van vid, det mår han bäst av.
Jag förstår inte häller varför veterinären sa så, Klart han ska få bo med en kompis. Eftersom han förut bott med andra marsvin så måste han ju känna sig jätte ensam nu.
Jag tycker du ska skaffa honom en kompis =) En dum fråga men Leukemi är inte det cancer?

#2 Jo leukemi är blodcancer. Jag ser ingen anledning alls till att du skulle behöva sälja de andra marsvinen, ville du sälja iväg dina marsvin? Om han har leukemi och inte behandlas så lär han dö inom några månader, obehandlad leukemi brukar gå väldigt fort (hos människor iaf). Jag tycker därför inte att du ska köpa nytt marsvin till honom eftersom du sålde dina andra, som sagt han kommer inte leva länge ändå (om han nu verkligen har leukemi?).
Hrm, har aldrig hört om marsvin med leukemi :P
I alla fall tycker jag det låter väldigt konstigt att han ska få vara ensam. Det är ju när de är gamla som de behöver en kompis som mest, inte sitta ensamma i buren och tyna bort. Det allra bästa aktiveringstipset är att skaffa honom en kompis.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
han håller på att gå bort i leukemin, och vetrinären sa att hans sista tid skulle vara lugn.
Leukemi är blodcancer.. går inte att behandla hos marsvin tydligen..
Så jag vet inte.. Är helt snurrig, nu är han hemma ensam , en kompis till han kanske skulle vara bra, men vad gör jag sen när han gått bort?

#5 Då får du väl skaffa en kompis till den som är kvar, eller sälja honom till nån som har en kompis. Men hur länge har han kvar då, rör det sig om veckor eller månader eller halvår?
kan vara upp till ett år med de trodde inte hon, han är pigg opch så nu, men de kunde gå väldigt fort sa hon :(
Inte för att vara elak eller något men om marsvinet nu är döende, varför inte ta bort honom nu direkt? Då slipper du även att tänka på sällskap osv. Kanske är det bästa för honom? så slipper han att bli ännu sämre?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Vad jag inte förstår är om du hade 6 marsvin och en är sjuk och så väljer du att skänka bort de andra 5? Kunde han inte bara bo i en egen bur i så fall?Jag tycker inte du ska skaffa ett nytt marsvin då, han lever troligen bara några månader max om han har leukemi.
#6 Jag tycker inte hon ska skaffa en kompis när hon kan skänka bort sina marsvin, förstår inte varför.
min dotter var 3 v gammal och hennes ögon geggade igen, därför skänkte jag bort dem
Det kanske finns någon uppfödare eller privatperson som vill låna ut ett marsvin till dig som sällskap till honom som du sen får lämna tillbaks?
aa har några tips nu,, Men de kanske lutar åt en kanin istället. Kaniner är sällskapliga
Alltså de är de änmda jag har hittat som lånar ut.
Men det är bättre om du hittar en marsvinskompis :) de trivs bättre tillsammans.
Jag tycker verkligen inte att du ska ta en kanin som sällskap till ditt gamla sjuka marsvin! Det är helt fel att ha de tillsammans speciellt om marsvinet är sjukt.
Och sen om din dotter är allergisk, varför skaffa en till? Och just en kanin?
Sorry om jag är elak men jag tycker detta låter så skumt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#12 Men marsvin är ju också sällskapliga! (jag tycker att de är mycket roligare än kaniner också:) Jag är ganska emot att ha kanin och marsvin ihop (kaninen kan lätt skada marsvinet)
Men som #8 så kanske det bästa vore för honom att få somna in? Det blir ju bara värre och värre och han slipper vara ensam. Sen kan du ju skaffa dig en kanin om du vill.

Jag håller med #15 och #16, om din dotter är allergisk borde du väl göra dig av med alla djuren för hennes skull? Känns lite oseriöst att du skänker bort marsvinen pga allergi och sedan ska du plötsligt skaffa kanin? Om ditt marsvin verkligen har leukemi, vilket jag aldrig hört talas om att marsvin kan ha, men de kanske de kan…då tycker jag att det snällaste är att låta honom somna in. Han kommer annars leva någon månad till och sedan dö i en plågsam sjukdom (eftersom han inte får någon behandling). Han lider också av att ha blivit av med alla sina vänner.
Jag tycker inte det låter som en bra idé att ge honom en kaninkompis! Det finns ingen anledning för marsvin att bo med kaniner, de har olika näringsbehov och förstår inte varandras beteende. Varför kan han inte få ha en marsvinskompis?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#18 Tycker du att hon ska skaffa ett marsvin till när hon skänkt bort 6 st pga sin dotters allergi? Hanen är ju dessutom döende, då blir ju snart det nya marsvinet ensam.
Tänk på att TS fråga är: hur ska man aktivera ett äldre marsvin?
Spinn nu inte iväg för långt ifrån det ursprungliga ämnet.
Hanna
tack :)