Nya honor
Har två unga nya tjejer (från olika håll) som håller på att lära känna varandra. Första dagen fajt, pip-skrik och evigt kurrande, trampande med bakbenen. Nu (4 dagar senare) verkar den ena ömsom ha tröttnat (hon är den starkare) och går och kollar in annat, ömsom jagar de varandra, ger tjuvnyp i rumpan, rider varandra och ingen ger sig. De bor i en stor bur med två delar och en gång emellan (specialbyggd). Har haft dem i varsitt hus i varsin del mest för att det blir lite trångt med bägge i en del. Provade det först men husen, marsvinen och höet flög överallt när det jagades. Den minsta låg sen upptryckt i ett hörn, mycket stressad.
När de är ute och det finns mat så kan de äta intill varandra (fast den lilla piper) Jag undrar bara om någon har tips? Bör vi sätta ihop dem i en del (55x100) och låta dem hållas eller som nu, ta det lite lugnt och låta dem främst träffas ute? Eller kanske låta dem vara ute extra länge tills de tröttnar och sluter fred?
Känns som att det har gått ett tag nu och de borde väl börja kunna avgöra rangordning snart.. Hade ju tänkt att de skulle bli kompisar..
När två marsvin ska lära känna varandra finns det mängder som man kan göra för att det ska gå enklare till :) Det första är egentligen att man låter dem introduceras till varann på en neutral yta, båda badade och liiite fuktiga i pälsen, där de sedan få gå tills de kommer överens (kan ta allt mellan 30 min och en dag, ibland mer då särskilt för hanar). Genom att ha små matbitar utspridda i hagen (förslagsvis är det ett inhägnat område så de inte kan springa alltför långt iväg från varann, meningen är trots allt att de ska bekanta sig) och lite leksaker blir de samtidigt sysselsatta med annat.
Efter att ha låtit dem gå i hagen tills de accepterar varann, sätter man in dem i en nystädad bur, med flera olika gömställen, hö på olika ställen osv. Låt de sedan göra upp om rangordningen utan att ni lägger er i (annat än om de inte börjar bråka på riktigt och skada varann). De brukar oftast lugna ner sig efter ett par dagar.
Har man inte introducerat dem försiktigt till varann i början, kan man börja om och göra det även när de har träffat varann och bråkat. Det är lite större risk för bråk, men det är värt ett försök. Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack! Jag gjorde ganska precis som du sa med neutral yta, lite bad och saker att äta/leka med varje dag. Väl i buren så fajtas det och stångas och tjongas så den ena farit iväg som en vante och jag vill undvika att hon gör sig alltför illa (t ex tänder går sönder). Inget blod än men är ganska hetsigt.
#2 Okej, då är det nog bäst att vänta ut tiden tills de helt enkelt kommer överens :) Om de är lugnare mot varann i större inhägnad på golvet, låt dem komma ut dit ett par timmar/dag om det är möjligt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hur gamla är de?
Är du helt säker på att det är två honor?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
# 4
De är 7 resp 9 månader. Kollat nedtill och ser ut att vara snygga Y på bägge.. Dessutom har de bägge gått med andra honor tidigare.

Okej- skönt att det var två flickor :-)
Jag har aldrig haft några problem med att sätta ihop honor (jag brukar sätta ner nykomlingen direkt i buren hon ska gå i och det är inga problem här).
Hanarna är dock lite jobbigare- de brukar jag bada i samma schampo (gnugga Talgkörteln ordentligt) och släppa dem på golvet när de är blöta (handdukstorkar dem bara) och där får de vara tills de accepterar varandra ordentligt- därefter flyttar de in i en nystädad bur.
Brukar oftast fungera att göra så med mina hanar.
Har dock vissa hanar som inte behöver genomgå det heller utan det räcker med en nystädad bur.
Lycka till!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!