:´-( Han dog plötsligt!
sch, det är så hemskt. "Putte" dog nu i kväll. Har ingen aning om varför?!
Vi städade buren idag, flyttade över marsvinen till en annan låda tillsammans med deras hus. Putte var svårfångad som vanligt. Buren tömdes på spån och tidningar och dammsögs. Nya tidningar lades i och den enda förändringen vi gjorde var att byta spånet mot ToaLätt, ett tips jag fått här på sajten.
Maken flyttade över en frisk "NoNo" till buren och dottern hade "Putte" i knät och matade honom med blomkålblast som han glatt åt utav. Sen satte hon ned honom i buren.
1h senare tittar jag till marsvinen. De ligger i huset, som vanligt, "Putte" innanför "NoNo" som vanligt. "NoNo" stack iväg men "Putte" låg kvar… med nosen i burbotten.
Vi lyfte upp honom och han var helt slapp. Som om han vore medvetslös. Han andades lite och ibland ryckte kroppen till som av hicka. Jag ringde till Roslagstull som hänvisade mig till Bagarmossen som bad mig komma omedelbart. Vi bäddade ned honom i en liten låda. Livstecknen blev svagare och svagare. När jag kom fram till djursjukhuset var han död. :-(
Allt gick ca 1½-2h från att han åt. Vi letar efter möjliga svar på frågan "varför". Blasten? Det nya burmaterialet? Chock? Hjärtfel?
Då återstår "NoNo". Han är nu själv i buren. Vilket ett marsvin inte skall vara! vi har nu 2 alternativ. Fråga uppfödaren om hon kan ta tillbaka honom eller fråga om hon har ett marsvin till att sälja till oss.
Jag vill nog alternativ 1. För under veckan som gått (ja visst är det tragiskt, vi har bara haft dem 1(en) vecka!) Så har jag fått mer och mer klåda i mun och svalj och när jag var på djursjukhuset blev den värre än någonsin förr. Det känns som om jag andats in en hel näve päls. Det kittlar och känns som om hela munnen och halsen är full av pälshår. Så jag undrar om inte jag blivit allergisk? Vi har inte haft gnagare förr (jag hade katt för 9 år sen). Känslan fick jag redan hos uppfödaren första gången men jag trodde då att det just var päls jag fått i munnen och att "alla" drabbades utav det. Men jag har insett att det nog inte är pälshår. För så fort jag kommer till buren så kommer känslan.
Uppfödaren är på semester så jag kan inte prata med henne idag, vilket jag givetvis skulle gjort annars.
Usch vilken tragisk kväll! Undrar hur dottern som är hemma tar detta i morgon? Dottern som hade "Putte" som sin är hos sin pappa. Jag har pratat med honom länge ikväll för att komma fram till nåt sätt att förbereda henne på sorgen.
/Ville skriva av mig :-(
Usch vad tråkigt :( En klen tröst kan ändå vara att vad det än var så gick det fort. Jag har svårt att tro att foder eller byte av burmaterial skulle ha kunnat döda honom såpass fort, troligare är nog något hjältfel.
Allergier är inte att leka med, det kan bli riktigt otrevligt, och gnagare är ganska allergiframkallande. Om du känner av marsvinen redan nu så tror jag inte att det blir bättre av att utsätta sig för det en längre tid, det är nog även lättare att skiljas från marsvinet nu än när ni haft honom i ytterligare ett par veckor och det eventuellt blivit ännu värre med allergin.
Hanna
Hu va hemskt! Om jag fattar rätt va han inte gammal heller? Jag tror inte heller han dog av nåt av de ni gjorde utan av nån sjukdom… Hjärtat eller kanske hjärnblödning…?
Instämmer med Abico. Om du känner så efter en vecka skulle jag bestämt avråda från att ha marsvin. Allergier kan ha den obehagliga egenskapen att de plötsligt blir värre om man blir exponerad. Kör du på alternativ 1, hur tråkigt de än verkar. För din & piggarnas skull…
Sorgligt, men ändå bra att de gick fort när Putte dog. Hoppas att NoNo kan flytta tillbaks till uppfödaren…
Hemskt att läsa och Vila i frid lilla Putte <3
Men jag tycker också du ska lämna tillbaka Nono till uppfödaren eftersom du har fått allergiska reaktioner. Och det är nog lättare nu än att ha kvar honom och sen behöva omplacera om några veckor/månader iallafall när du fått ännu starkare band till honom. Verkligen tråkigt men du måste tänka på din egen hälsa också
Sms'ade uppfödaren i morse och hon svarade genast trots att hon är på semester. Hon undrade givetvis vad som hänt Putte och svarade att hon självklart tar tillbaka NoNo om vi vill så.
Jag tänker ringa min husläkare i morgon för att beställa tid för pricktest och hoppas att jag kan få göra ett sånt pronto och basserat på resultatet kommer vi besluta hurvida vi ska ge äldsta dottern ett nytt marsvin och behålla NoNo eller om vi avbryter det hela.
Vill ju så gärna att tjejerna ska få ha sina piggisar!
OM vi måste avbryta (högst troligt) så kommer vi inte att säga till äldsta dottern att han dog utan skylla på min allergi och att båda flyttat hem till uppfödaren. En vit lögn, men vi har resonerat oss fram till att den är mest human i detta fallet…
#5 Är inte det lite väl elakt mot din dotter att inte få säga hejdå till marsvinet?
Om jag var liten skulle jag blivit helt förstörd om min pappa lämnat tillbaka min kanin (som jag hade då) pga allergi. Utan att jag skulle få säga hejdå..
hur gammal är dottern? tycker det är bäst att vara ärlig, förr eller senare så dör dom . det måste man lära barnen. plus att hon får en chans att säga hej då till den andra.
En mycket stor del utav mig delar helt Er uppfattning. Det var en liten (bak)tanke med att ge dem husdjur. Att få ta del utav liv och död. Men som hennes pappa frågade mig, "Bör hon inte få uppleva liv innan hon får besked om död?".
Att ta farväl utav marsvinet som dog igår är tyvärr försent. Jag lämnade honom för omhändertagande av kroppen på Bagarmossens djursjukhus.
Äldsta dottern är skillsmässobarn och är nu hos sin pappa denna och nästa vecka. Jag vet inte hur bra det är att behålla NoNo ensam i 2 veckor för att hon ska få ta farväl utav honom?
Dvs, hon kommer inte få säga adjö till någon utav individerna. Å därför kom vi fram till, basserat på barnens ålder, utvecklingsfaser och kris-risker, att vi kommer säga till båda barnen att båda djuren återvänt till uppfödaren. Rätt eller fel, lögn och fegt eller bäst för barnet? Jag lovar att jag vänt och vridigt på detta hela dagen och har nog i ärlighetens namn inte bestämt mig än. Men vi är fler föräldrar som skall möta hennes sorg och majoriteten anser att en "vit lögn" är bäst lämpad i detta fall.
Stor skillnad hade det varit om hon fått lära känna sitt djur under en längre tid än 1 vecka…
Som sagt var, ett stort och svårt ämne och alla aspekter och vinklar är svåra att få fram i skriftspråk.
Vad tråkigt, jag beklagar :( Här kan man läsa lite om "plötslig död" hos marsvin…
#10 Jag skulle helt klart lämnat tillbaka honom snarast möjligt, det är inte schysst mot honom att ha kvar honom längre än nödvändigt eftersom han är ensam. Jag vet inte hur gammal din dotter är, men jag hade helt klart velat veta sanningen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 Men samtidigt måste de ju lära sig att liv inte är något att ta för givet. Att man ska ta vara på tiden man har.
#10 jo då är det en annan sak. två veckor är för lång tid att vänta för honom, då är det bättre att lämna tillbaka honom.
och du känner ju dina barn bäst. :)
Jag håller med dom flesta här om att ni borde säga sanningen, men samtidigt förstår jag att du tvekar. Hon kommer säkerligen bli arg, ledsen, besviken.
Först att komma hem och se att marsvinen är försvunna.
Sedan få höra att den ena dog.
Slutligen är den sista tillbakalämnad utan att hon fått veta det eller ens fått säga hejdå.
Jag tror faktiskt att jag skulle ha valt en vit lögn med… det finns ingenting som säger att hon inte kommer lära sig vad gäller liv och död senare. Det hela blev bara väldigt krångligt den här gången.
Lycka till, vad ni än väljer att göra!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag tror att du känner dina barn bäst och även denna situation (som är minst sagt besvärlig) du och pappan är nog de enda som kan avgöra vad som är bäst.
Verkligen jättetråkigt med lilla marsvinspojken!
Pratade med en nära vän, som känner mig och barnen. Vi vände och vred på det och kom slutligen fram till att sanningen håller i längden.
Pappan till yngsta dottern (4½år) tog henne i famnen och berättade att Putte blev så sjuk igårkväll att inte ens veterinären kunde bota honom och att han dog. Att vi måste lämna tillbaka NoNo för hans skull vilket hon förstod. Hon sörjde Putte mest för att han är död. Hon är som många 4-5åringar inne i en period med många frågor om livet och döden. Hon frågade igen och igen och igen om veterinären tagit av skinnet på Putte och om man måste ta av skinnet på henne när hon dör. dEt tröjde ett tag innan vi förstod. Det kommer från Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta "Det är bara skalet kvar".
Sen grät vi, hon och jag.
Hon kommer säkert att sörja NoNo till helgen när han får återvända till uppfödaren. Han verkar må hyfsat än så länge. Äter med god aptit.
Återstår att se hur den äldre dottern tar det, när hon kommer hem hit igen.
#16 Starkt att våga sanningen även för små barn! Vi har en 6-åring som också har många tankar kring döden och allt som rör det.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#16 Säger som #17, mycket starkt gjort! Hoppas den äldre dottern också tar det bra. Lycka till!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Bra jobbat =) Såna saker är jobbiga att ta upp. Synd också att ni inte kan ha djur, om ni tyckte det var bra för barnen… Utekanin kanske funkar?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Vi hade en katthona när jag var liten. Hon var inte kastrerad och därför blev det ungar med jämna mellarum. När mamma och pappa tröttnade så "lämnade de bort" katterna till en bondgård. Tog 15 år innan jag fick reda på att de blivit avlivade och det var verkligen jättejobbigt! Det värsta var inte att de var döda utan att jag inte fick reda på det förren jag var vuxen :-(
Vad bra att ni pratat med den yngsta. Ni kan inte åka till uppfödaren när den äldsta dottern kommer hem? Så kan hon säga hejdå till NoNo då.
#16 Starkt gjort!