Sperma i pälsen?
Jag har två st okastrerade hanar hemma. Min ena hane har jämt något kletigt på ryggen vid bakpartiet. Pälsen klibbar ihop sig och han blir irriterad i hårbotten av detta. Jag tvättar och har även försökt klippa bort pälsen där för att göra rent. Först trodde jag att det var gröt som fastnat i pälsen. Men trots att jag rengör och tvättar så kommer detta tillbaka. Även då jag inte har gett gröt eller liknande. Jag har aldrig sett det jag misstänker, men undrar om det kan vara så att min andra hane rider på sin kompis och att detta är sperma?
Jag kommer inte på något annat som han har kunnat utsättas för som är kletigt. Någon som har erfarenhet av detta och/eller vet om man kan göra något åt det?
Jag vet inte om jag ska lägga denna fråga i sjukdomar då detta problem gör att han får utslag och nästan eksem av vad det nu är i pälsen. Men jag lägger det i beteende. Ber om ursäkt om jag lägger inlägget i fel kategori!
Är det inte Talgkörteln då?
Sitter på rumpan, vid svanskotan.
Mer om Talgkörteln och hur du gör rent den står det om i den här artikeln: Att bada sina marsvin
Hanna

#1 Tack snälla för länken! När jag nu läser om Talgkörteln verkar det stämma bättre! Det luktar illa och trots att jag badat honom så visste jag inte detta med Talgkörteln som ska göras rent speciellt. Nu blir det ett ordentligt bad för att se om det försvinner!

Jag satte igång med bad på direkten då han är irriterad i huden av detta. Då kommer en följdfråga…
När jag gjorde rent Talgkörteln inser jag att det är inte därifrån lukten kommer ifrån. Hmm, jag skäms för frågorna, detta var väldigt äckligt… Men vid hans pung långt in sitter massor illaluktande klet fast tillsammans med päls som fastnat och annat äckligt. Jag fick liksom sära och böja ut hela huden vid pungen och ju längre in jag tvättade ju mer klet satt fast och det luktade riktigt illa! Jag gjorde rent ordentligt med samma metod som artikeln beskriver av rengöring utav Talgkörteln. Vad är detta? Är det från Talgkörteln också?
Tummen upp för en bra artikel!! Den var lättläst och informativ!
Bifogar en bild på "snusket" om det kan hjälpa något…
#3 - Jag tvättar ur hanarnas pungar på samma sätt med jämna mellanrum, tar bort allt gegg och torkar rent med våtservett. Det har ingenting med Talgkörteln att göra utan snarare att dom går och släpar paketet i marken så att där fastnar både det ena och andra ;) Gott luktar det i vart fall inte.
Vad bra att du tyckte om artikeln :) Missa inte dom andra som finns på sajten.
Hanna
Min ena hane har också detta problem, han har väldigt stor pung, vet inte om det förvärrar problemet. Släpar också rumpan i marken hela tiden. Får också rengöra ofta. Det luktar verkligen mycket starkt och riktigt illa.

#5 Samma här! Jag visste inte att man borde rengöra där, faktiskt! Snuskigt värre ;) Men snuskigare att inte göra rent.