Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1473 ggr
Nicey_och_Smulan
0

Vad för schampoo?

Hejsan!

Vill höra med er andra vad ni badar era marsvin med för schampoo? Min kompis som kan en del om marsvin säger att man kan badae de med diskmedlet Yes för det återfettar bra. Någon teori om det?

Och hur torkar ni de? Med hårfön?

Ha en trevlig helg!

FeliciaS
0

Jag har ett milt, ofärgat & oparfymerat schampoo lämpligt för alla pälsdjur. Det heter Fyra Ess Hundschampoo.

Nej, bara de inte i diskmedel! Det torkar ut huden och kan säkert vara lite obehagligt oxå. Använd ett milt djurschampoo eller milt schampoo för barn. 

Mina marsvin torkar jag inte med hårfön, de tycker att det är läskigt utan jag handukstorkar de och sedan får de självtorka, kan ta lite tid eftersom att de är långhåt ^^, Om man använder hårfön ska man vara noga med att hålla den långt ifrån marsvinet så att det inte bränns.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Robinsnel
0

Jisses… yes… Är yes inte känt för sin extremt goda fettlösande förmåga? Hur skulle det då kunna vara "återfettande". Köp mildaste möjliga djurschampoo..

oj nu hamnade jag visst lite fel idag, ska genast lomma tillbaka till iller..

idipidi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yes återfettar absolut inte, men är faktistk så pass snällt att det fungerar bra som just avfettare på djurpäls. På Talgkörteln eller som första schampoo för riktigt feta hanar. men sen bör man använda något återfuktande schampo eller balsam efteråt.

Använder alltid hårfön. Något annat vore otänkbart på långhåren som ställs ut. :)

Abraz
0

NO  !   ej Yes !!

det finns schampoo för marsvin i zoo affärer.  Jag badar mina då o då, och det blir jätte bra.  Tänk på att djuren kan vilja 'smaka' på badet, därför man inte ska använda diskmedel !

Man kan använda för, men mina föredrar en torr handduk så får jag gnugar ordentligt.  De gillar det.  Man ska ha varmt och skönt hemma, inga fönster som ska va öppna !

idipidi
0

Ni med hanar, hur får ni rent talgkörtlar om ni inte använder yes?

#4 Yes är inte farligt att smaka på, vi använder det ju till sånt som vi åter på!

S.k. "Gnagarshampo" från djuraffären är i mitt tycke helt värdelöst…

Nicey_och_Smulan
0

Tack för era synpunkter. Och som ni kanske märkte menade jag inte att Yes är återfettande utan just att det löser fett bra…hehe, ooops, felskrivning Generad

De få gånger jag har badat de så har jag använd hårfön eftersom en av de är långhårigt. Tar så lång tid att få päslen riktigt torr annars.

#5 Nej jag tror inte heller diskmedel är farligt att smaka på…som du säger, vi diskar ju i det och tvättar våra händer med det.

sarae
0

Många veterinärer rekomenderar faktikst diskmedel så som YES och Vips när man skall bad djur..så länge det är parfym fritt…vi har kört med vips på vår hund i snart 10 år…då är han dessutom otroligt känslig..huden blir lätt irriterad på honom, och vips är det enda som funkat bra på både päls och hud…men jag vaet ju inte hur det är på marsvin…funkar på iller ;)

AKaJ
0

Jag läste på någon uppfödares hemsida att denne brukar använda Lactacyd (inte helt säker på stavningen). Det låter vettigt, är supermild tvål, finns på apoteket (inte så dyr), och ev. i vissa matbutiker?

Nicey_och_Smulan
0

# 7. Coolt. ja om veterinärer rekommenderar diskmedel så tror jag på de Glad. Vips? Har jag aldrig hört talas om…

# 8 Ja, Lactacyd kan man ju köpa parfymfri. Det är en tvål till känslig hy och intim hygien. Men det är nog väldigt svårt att få upp något lödder med det. Tror att det finns i vissa matbutiker ja.

sarae
0

#9 Vips e ett diskmedel som finns i vissa butiker..genom skinlig flaska med nått blått dropp eller vågliknande märke…När vi använder det på vår gulvita hund blir han kritvit ;)

Nicey_och_Smulan
0

# 10 Tack. Ska hålla utkik efter det nästa gång jag handlar. Antar att det går bra att bada marsvin med.

Nicey_och_Smulan
0

#3. Häftiga färger ditt marsvin har =)

Marsvin_lover
0

Jag och min syrra ska skaffa marsvin, och det blir nog antingen virvelmarsvin eller vanliga släthåriga, kan någon berätta lite om pälsvården för dessa sorter? Om någon är duktigt på det kan ni bara maila mej på Marsvin_lover ! 

Hoppas på mail!  Glad

GroaLover
0

använder "smådjursschamp" kan tänka mig att änglamarks babyschampo utan parfym är bra också..ngt annat skulle inte jag ha