Bada hanmarsvin
Läste i någon tråd om Talgkörteln + marsvinshanens pung… hur ofta tvättar ni dom. Samtidigt som ni badar dom eller oftare? Hur rengör ni dom?
Har två sexmånaders marsvin härhemma och har inte haft en tanke på detta… dålig ägare!?
Tacksam för hjälp!
Jag badar när det behövs. Talgkötteln gör jag rent när det behövs. Först lite olja på för få det låssna bättre. Sedan diskmedel, och sedan skrubbar man med en urtvättad och mjuk tandborste. När man känner det behövs.
#1. Hur lång tid brukar det ta innan det blir.. smutsigt?
#2 - Det beror på, det är jätte olika man får helt enkelt käna efter. Man brukar kunna känna en ''kant'' om man drar åt fel håll på pälsen vid svanskotan.
är taljkörteln på marsvinet. Men mina marsvin har ganska ( pinsamt ämne) stora pungar om man säger så. När jag bär dom så känner jag dom mot handen.
alva-m-t
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#3. Ahh okej. :)
Tack för svar, men som jag frågade, tvättar ni pungen oftare än ni badar dom?
#7 - Alltså, nä man gör det när det behövs. Du har väl luktsinne så du känner när det är dags. Och så ser man och känner efter när det är dags..
Men det är ju det jag undrar =) Badar ni hela när det är dags att tvätta pung och talgkörtel?
#9 - jag tvättar talg först.. Pungen är inte så noga den håller dom oftast rent sjävla. Men den tar jag när jag badar dom.

# 10. Hur menar du att de håller rent den själva? De kommer ju inte direkt åt att tvätta sig.
Jag torkar ur med lätt hand med en tvättlapp ca varannan vecka, dvs väldigt mycket mer sällan än vad de badar. Om det börjar samlas gojs som spån och liknande kan det vad jag förstått leda till impacted rectum eller liknande symptom. Ofta handlar det om spånbitar från när de doftmarkerat.
Envishet och drömmar
11. Tack för svar… du menar att du tvättar dom på pung samt talgkörtel bra mycket oftare än vad dom badar förstår jag rätt?
Jag tvättar min ena stora hane på pungen och upp i analen ganska ofta. Han ger ifrån sig massor av illa stinkande vitgul sörja som det sen fastnar spån och annat i. Han har väldigt stor pung kan man säga.
Mina stora som fyller ett år denna veckan har badat två gånger hittills i sitt liv, alltså hela kroppan.
Talgkörteln har jag aldrig tvättat enbart men märker på den andra stora hanen nu att det är dags. Ska göra det nu en dag.
Hur menar du "upp i analen"?
Det låter hemsk det jag skrev men det jag menar är att han har väldigt stor pung och man måste liksom öppna upp och ta loss massor med spån och hö som fastnat långt upp och klibbat ihop i den illaluktande vitgula sörjan som bildas. Det kan vara ganska mycket och det sitter långt upp. Gör detta med våtservetter. Annars kan det vara risk att inte bajset kan komma ut om det blir tilltäppt. Han kan själv omöjligt komma åt att ta bort detta själv.

# 13. Precis så menade jag! :-)
Envishet och drömmar