Ensam efter operation?
Igår fick mitt ena marsvin ta bort sin böld full med talg, under sövning. Det gick bra men han var naturligtvis mycket tagen av sövningen. Jag fick med mig Critical Care och sprutor med mig hem. Det tyckte han var gott. Senare på kvällen började han äta grönsaker och sen även hö. När jag skulle lägga mig så satt han och åt hö och hade bajsat lite. Tänkte att det var lugnt att gå och sova och i morse var hela buren full med bajs och han verkade nästan som vanligt.
Till min fråga. Han har ett stort sytt sår på ryggen. Veterinären tyckte han skulle gå själv några dagar för att inte hans kompis ska komma åt såret och stygnen. Hur länge tycker ni att han ska ensam? Någon som har erfarnhet av stora sår och stygn på ryggen? Han går nu i en tillfällig stor balja. Har satt deras burar bredvid varandra och igår hade hans kompis lyckats hoppa ner till honom, såg så sött ut, satt där tillsammans och såg nöjda ut. Stygnen ska tas bort om 2 veckor, så länge kan han ju inte gå själv.
Men några dagar kan han ju få sitta själv iallafall så du ser att huden börjat läcka ihop iallafall, så det inte skulle spricka upp ifall något marsvin biter tag i tråden.
Jag skulle ha hållt honom själv ett tag åtminstone så att såret kan börja läka. Men låt burarna stå intill varandra och låt dom eventuellt komma ut på golvet och busa lite under uppsyn någon gång om dagen, bara så att du ser att kompisen inte är på såret.
Hanna
#0 Härligt att han kommit igång efter operationen! :) För några veckor sedan blev en av mina pojkar opererad av samma anledning. Han hade en talgcysta 4-5 cm på höger sida om Talgkörteln. Dock behövdes inga stygn plockas ifrån loves rumpa. Det är sådana stygn som läker bort eller hur det nu funkar. ;)
Love, han har bara EN burkompis, men burkompisen är hemskt dominant och kör en hel del med Love, så jag lät dem inte bo tillsammans under de första 10 dagarna, precis som veterinären också rekomenderat.
Men 10 dagar blev 17 dagar. Jag tyckte inte att såret såg helt okej ut efter bara 10 dagar, så jag förlängde tiden med en vecka.
Efter 17 dagar var det dags för återförening. Det var ett himla liv. Ranguppgörelse på nytt, med andra ord. Det var många tuffa timmar. Jag satt med i samma rum under i stort sätt hela ranguppgörelsen, då jag var nojig över att dominanta burkompisen Frej skulle vara på Loves sår.
5-6 timmar senare var dem kompisar igen, bara med lite ovanligt mycket småtjaffs lite då och då, i några dagar efter ranguppgörelsen.
Första och andra dagen när såret fortfarande var "färskt" och inte riktigt fått nån tunn skorpa så fastnade det lite hö i såret. Det gick att pilla bort med en tops som jag fuktat med lite vatten. :) Ett tips bara!
I övrigt funkade det inte alls för mig att ha marsvinen separerade i samma rum, så att dem kunde höra varandra. Frej är nämligen väldigt osäker och skygg och får lätt panik, så han blev bara uppspelt och orolig, och försökte klättra ur sin tillfälliga bur, skrek konstant så fort han hörde nått ljud och trissade upp Love som behövde lugn och ro. Love hävde sig över burkanten flera gånger och sprang runt och letade efter Frej när han hörde honom skrika. Och med de spända såret Love hade, fick han inte alls lov att sträcka på sig eller häva sig över någon burkant. Det var veterinären väldigt noga med att framföra. Så jag flyttade ut Frej i vardagsrummet. Så båda marsvinen hade bara mänsklig kontakt i 17 dagar. Frej blev då något lugnare, och Love vilade bäst han kunde! Det var hemskt och kändes i hjärtat, för jag vet att de så gärna ville bo tillsammans, men såret behövde sin tid att läka. Men nu är allt i sin ordning igen. :) Sårskorpan håller just nu på att trilla av och det bortrakade håret börjar växa ut igen. DET är lycka!
OK, tack för era svar. Det får nog bli ett tag i ensamhet. När stygenen är borta efter 2 veckor borde det vara ok.
Deras burar (Jum-Jum som opererats bor just nu i en stor balja med fleece) står bredvid varandra. De kan dock inte se varandra men höra. Kompisen vill väldigt gärna till Jum-Jum. Han sitter på taket på sitt hus för att komma så långt upps om möjligt för att kanske kunna hoppa in. Men det är för högt. Jum-Jum gör, än så länge i alla fall, inga försök att sträcka sig för att komma någonstans. Han har inga hus som han kan hoppa upp på för att det kanske kan förstöra såret. Han har sin mysrulle som han ligger i, varmt och gott.
Lät dem faktiskt träffas lite igår och det gick bra. De snusade lite och kurrade lite. De såg mest glada ut att träffas. Tänkte kanske att de kunde träffas lite varje dag under uppsikt. De är så goda vänner annars så jag hoppas inte att detta ska förstör deras vänskap och redan uppgjorda rangordning.
Det är jättebra om dom får träffas en stund varje dag under uppsikt! =) Så det tycker jag du ska fortsätta med =)
#4 Jättekul att höra att det inte var några problem med att träffas under uppsikt :)
Jag försökte flera gånger med det, men det var långt ifrån uppskattat. Dem ville mer än gärna flyga på varandra tyvärr. Men marsvin är olika, precis som vi människor. Men men, som sagt jättekul att höra att det funkar bra!
Håller tummarna för att såret läker fint också :)
Lät dem träffas lite igår med och det går ganska bra. De kurrar och nosar på varandra och den lilla springer efter den stora opererade. De visar inte direkt något aggressivt mot varandra utan verkar mer glada att träffas. Det negativa är att de sen inte vill separeras igen. Sen gör de allt så att komma till varandra och snackade med varandra som bara den. Den opererade sitter ju i en balja med hög kant, typ ett litet badkar. Han kan inte hoppa upp på något och inte heller direkt sträcka på såret eftersom väggarna är väldigt hala. Den lilla visar däremot stora talanger när det gäller att hoppa högt och blir lång för att kanske kunna hiva sig över kanten. Får se vad som händer ikväll, tänkte låte dem träffas då igen.

#3 Stygn som ska falla bort av sig själv irriterar bara huden efter 14 dagar. Finns trådar kvar efter 14 dagar så klipp bort dem. Om det blir en sån operation en annan gång. Marsvin är väldigt känsliga mot de flesta trådar som försvinner av sig själv.
#8 Jag tyckte att jag såg nått kort trådliknande här om dan som hängde från såret, men jag trodde det var en bit lös, jättesmal sårskorpa.
Jag hade ingen aning om det. Det var bra du sa det! :) Konstigt att veterinären inte sa nått till mig om det om stygnen. :S