Är jag trög?!
… Jag fattar fortfarande inte exakt vad Talgkörteln är och var den sitter? Har två hanar & har kollat dem i baken hundra gånger ungefär men hittar inget klet? Jag ser en pung bestående av två "bölder" och en tipp av snopp som sitter i mitten, sen då? Vart är Talgkörteln? Blir tokig! Jag fattar bara inte, haha.

Talgkörteln sitter i ryggslutet, där svansen egentligen ska sitta :)
MVH Erika :)
Men jag ser inget där? Ska den synas? Mina är shelties, så har ju lång päls men har letat bland pälsen och hittar ändå inte rätt?

Men om du följer med fingret på deras ryggrad så kommer strax ovanför rumpslutet känna en liten "grop" det är körteln :)
På mina 3 korthåriga hanar så syns den inte annars än när den är kladdig och det är dags för rengöring.
Har honor också en sån körtel?
#4 Ja de har en likadan som hanarna. De brukar dock nästan aldrig bli så kladdiga som hanarnas brukar. Så de märks inte så mkt.
Alla marsvin oavsett kön har talgkörtlar som mer eller mindre syns, beroende på hur kladdiga de är.
Du ska inte kolla runt könet på marsvinet, utan kolla lite högre upp där du skulle kunna tänka dig en svans. :)

Har en liten tillägsfråga - måste man tömma Talgkörteln lite då och då som hos hundar!? Kan man se när det är dags!?
#9 Näe, det har jag iaf aldrig hört något om. Däremot måste den ju rengöras med jämna mellanrum..

#9 Tror du blandat ihop Talgkörteln hos marsvin med hundars analsäckar? Dem behöver inte tömmas om hunden inte har problem med dem. Dem tömms ju naturligt när hunden bajsar.
Mig veterligen så tömmer man heller inte marsvins talgkörtel, men däremot så måste den regöras när den blir geggig.

#11 ja jag kan sökert ha blandat ihop det, hihi snurriga mig, finns det någon artikel hur man gör för att göra rent!? Fick hem en hane för några veckor sedan, är det flera saker man behöver tänka på med hanar som skiljer ifrån honor!?

#12 Här har du en länk till bland annat info om rengöring av Talgkörteln :)
Inget som jag personligen märkt. Kanske att de kan bli lite grisiga runt pungen när de blir lite äldre. Brukar bara ta en oparfymerad våtservett och tvätta av då :)
#12, angående hanar så måste pungen rengöras som #13 skriver. Måste säga att även mina unga hanar som är ca halvåret behöver rengöring av pungen ibland. Min ena hane som har väldigt stor pung måste rengöras ofta. Det samlas väldigt mycket spån och hö långt uppe som blandas med en illaluktande gul sörja.
Men även de unga hanarna måste rengöras i mellanåt. De är så bra på att dra ändan i marken, för att markera, och drar upp spån och hö. Det är inte så trevligt jobb direkt och luktar väldigt illa, men du måste liksom öppna upp mellan pungkulorna och rengöra, gärna med en våtservett. 3 av mina 4 hanar måste rengöras regelbundet.
Har inga honor så vet inte annars om det är någon skillnad, men det tror jag inte.
Tack alla för bra svar.
#14 - Vart finns o-parfymerade våtservetter att köpa? Är inte våtservetter för "kemiska"?
#15 Många barnvåtservetter brukar vara oparymerade _D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

det synss ite känns bara lite anorrlunda och de e inte kladdigt om de e kladdigt måste man tvätta med såpa…
Alla marsvin har inte talgkörtlar, jag har en hona som det varken syns eller känns något på. Men jag har aldrig hört talas om någon hane utan synlig talgkörtel.
#15 Exempelvis på Coop, de har allergivänliga och miljömärkta våtservetter som är oparfymerade.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#12 Mitt bästa tips för att göra rent Talgkörteln är att massera den med olja (den du hittar i kylskåpet går bra) tills talget är borta. Sedan tvättar du bort oljan med diskmedel (jag tycker att Yes fungerar bäst) och sköljer noga. Kan behövas tvättas med diksmedel ett par gånger för att få bort oljan helt. Om det är dags att bada marsvinet så kan du göra det efter.
Lycka till!