Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2827 ggr
Misarn
0

Sjuka marsvin

Ja, nu har även Humba fått något på nosen som inte går bort och jag är nästan helt säker på att det inte är Ringorm, utan en lite agressivare svamp. Tycker våra marsvin har varit sjuka till och från under dethär året och jag kan inte sluta tänka på att det kanske är jag som gör något fel.

Hur många gånger har ni varit tvungen att åka in till veterinären med era marsvin under ett år!?

två av dom är köpta på djuraffär kan det vara någon förklaring i det, att deras imunförsvar kanske inte är det bästa!? Jag blir bara så ledsen över att det jämt ska vara någonting och att vi varenda gång varit in till veterinären, det är som att vi har ett eget apotek här hemma.

Kan ni komma på vad det kan vara för fel!? Något jag missat!? Dom får bra hö, och alltid c-vitaminer i form av frukt och grönsaker, samt en näve pellets varje dag och alltid fräscht nytt vatten. Buren gör jag rent var fjärde dag eller när det ser smutsigt ut, dom har vanliga trähus och fleece gömställen.

Är det bara meningen att jag inte ska ha marsvin!? Vad tror ni!?

Creation
0

Förra året var jag till vet fem ggr och i början av det här året två. Jag har också ett mindre marsvinsapotek hemma(smärtstillande, minifom, baytril, stronghold). Man har lite otur ibland bara tror jag, det är allt.

Vad har du behövt åka till vet för tidigare?

Svamp/ringorm är ingenting som beror på bristande skötsel eller så. Du har nog bara otur, som sagt. Härda ut, det går över så småningom ska du se. :)

Styrkekramar!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fridaaaa
0

Jag har aldrig varit till veterinär med mina, när mitt marsvin Morris fick Sellnic för några månader sedan hade mamma medicin hemma för det, så behövde inte åka iväg, och det gick väck :)

Men som Creation, Ohyra, svamp osv beror inte på bristande skötsel utan kan dyka upp ändå, ren otur

Hoppas det blir bättre kram

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina vet. kostnader sedan december 2009 går över 30 000kr, men det är både hundar och marsvin inräknat (hundarna överrepresenterade). Ringormssaneringen är inte allt inräknat utan jag har bara tagit med själva medicinerna och denna summan är efter att försäkringen ersatt sitt :-/ Rätt trött på sjuka djur nu :-(

Kan du inte ta en bild? Som jag skrev i den andra tråden är Nossvamp väldigt lätt att känna igen, munsvamp blir brunt och kladdigt medans Ringorm brukar se ut som nosen "möglat" och ibland med sår

Sammetskatt
0

Ringorm ÄR en mycket aggressiv form av svamp. Du skriver att det nästan verkar omöjligt att bli av med och i så fall skulle jag nog gissa på just Ringorm :( Ringorm är skräcken för många här och jag tycker så synd om alla som drabbas :(

Jag tycker ofta när det gäller marsvin att "en olycka sällan kommer ensam", dvs när man väl har drabbats av sjukdom och otur med dessa djur så kommer ofta mer. Det beror säkerligen inte på något DU gör, utan så är det bara, sjukdomar kan komma och vara svåra att bli av med oavsett hur bra marsvinsägare man är. Inte heller är det något tecken på att man inte borde ha marsvin.

Marsvin i djuraffär behöver absolut inte ha sämre immunförsvar än andra marsvin, det är helt individuellt och beror ju såklart på generna från föräldrardjuren, med dessa är ju alltid svåra att veta oavsett om man avlar seriöst eller inte.

Kämpa på och lycka till! :)

Misarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1.Först fick vi åka in med Zooie då humba och Peach hade bitit henne illa.

2. Zooie fick klåda

3. Zooie blev antagligen jagad och upptryckt mot bursidan så hon ramlade ut och slog ut tänderna

4.Peach fick ett bitsår av Humba

5. Samson fick klåda

6. Samson bet av sin ena framtand

7. Samson fick klåda

8. Samson blev dålig efter kastreringen

9. Humba har fått någt på nosen som liknar svamp

10. Humba har rivit upp en trampdyna

Känns så jobbigt för det är alltid någonting, idag när jag kikade på Humbas sak på nosen så hade den blivit lite bättre, men så har hon rivit upp ena trampdynan. Vi lägger ut otroliga summor då dom inte ens är försäkrade, jag älskar att ha marsvin och jag blir så glad när jag är med dom men sen blir jag också så ledsen när det alltid är någonting.  För om det är Ringorm så vet jag inte om jag orkar hålla på någe mera, men jag vill ju inte heller ge upp när vi kommit så långt.

Jag lånade lite bilder från andra trådar och det ser ut som på bilderna bara det att det inte är hårlöst och att det är som ett avlångt treck.

Misarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nr.2

HannaVastervik
0

Det är bara Nossvamp ju. =) Daktar köpte jag nu sist, det var hur bra som helst! =)

Fridaaaa
0

#6 Ser ut som Nossvamp, pevaryl är jättebra och receptfritt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
0

Jag har använt pevaryl i dryga 10 dagar och idag när jag kikade så hade det äntligen börjat bli bättre, håller stenkoll på dom andra honorna också men ingen av dem har uppvisat någon symptom, kan man ge marsvin någonting mer förutom en massa frukt och grönt för att stärka deras imunförsvar!? Glad

Sammetskatt
0

#9 Lite askorbinsyra på gurka eller i kligröt under en period kan ge en c-vitaminkick :)

Misarn
0

Ah va bra tack =) Då ska dom få det!

Kringelkroken
0

Frukt kan vara boven till nossvampen. Det sura är perfekt grogrund för svampen. Ge dina små-svin bara grönsaker, som broccoli, paprika, vitkål etc som färsk mat. Hö ska dom ju alltid ha och jag ger mina i alla fall C-vitamin som pulver på frukost-grönsakerna för att vara helt säker på att dom får det dom behöver. De behöver bara en knivsudd av C-vitaminpulvret för att dagsbehovet ska vara uppfyllt.

Själv har jag också nästan klippkort hos veterinären, men det beror inte på att de gjort illa sig själva eller varandra. Jag har äldre djur och åker hellre en gång för mycket än för sent… Det är urinvägsinfektion, Artros, ögonskador (varav en kronisk) och eventuellt sköldkörtelfel som jag har åkt för.

Lycka till nu och tappa inte sugenGlad De är ju så goa och vänliga även om de kan vara klumpiga och lite korkade ibland.

Abico
0

Ja det ser som tidigare sagt ut som mycket Nossvamp bara, kan vara svårt att bli av med men är fullständigt ofarligt :)

Under mina första 9-10 marsvinsår var jag hos veterinären 3-4 gånger eller någonting. Det senaste året har jag varit hos veterinären 5-6 gånger och i år hade jag lagt ut flera tusen kronor i veterinärkostnader innan jag ens hunnit in i februari månad. Så det går i perioder och handlar nog mest om otur i de flesta fall.

Hanna 

Misarn
0

#12 Vart kan man köpa sådant pulver, det låter ju bra. Det är verkligen sant att dom är klumpiga och lite korkade men otroligt söta Glad

#13 Jo men man tycker att det är så otroligt tråkigt, när det alltid ska vara något men det är bara att kämpa på och försöka göra det bästa av situationen Glad

Tack alla allt pepp-talk, jag behövde verkligen det och jag ska verkligen kämpa för förr eller senare så ska det väl lugna ner sig! Glad

Sammetskatt
0

#14 Askorbinsyra är ren c-vitamin och är ett pulver. Finns i kryddhyllan :)

[Sandi92]
0

Jag känner likadant dom du, Misarn och har skapat trådar om det tidigare. Hela tiden är de sjuka på nåt vis och det är hemskt tråkigt. :( :(